واکاوی نگرش علامه طباطبایی به روایات وارده در تفسیر قرآن کریم با تاکید بر مفاهیم بطن و جری
خاستگاه لایه های معنایی آیات و بطن قرآن، روایات معصومان(ع) است. در این روایات، مصادیق متنوعی تحت عنوان بطن معرفی شده است. مصادیقی که به نظر می رسد تفاوت های زیرساختی با یکدیگر دارند. علامه طباطبایی از نخستین قرآن پژوهانی است که به طور گسترده به تحقیق در معارف این روایات پرداخته تا با توجه به اهمیتی که مساله بطن قرآن در تفسیر کتاب آسمانی دارد، بتواند تعریف جامعی را در این باره ارائه کند. مصادیق موجود در روایات، بیانگر دو نوع بطن است که با عناوین «بطن معنایی» و «بطن مصداقی» از هم متمایز می شوند.
علامه طباطبایی نوع اول را با عنوان بطن بیان کرده و بطن مصداقی را با عنوان «جری» معرفی می کند و برای هرکدام، تعریف مستقلی ارائه نموده و قائل به تمایز میان این دو است. با وجود این تمایز در تعاریف، (در مواردی) در تمییز جری از بطندچار تردید شده است. برآیند این تردید، در غالب موارد، بازگشت عملی علامه در تعریف باطن قرآن، به «بطن مصداقی» است، هرچند که در تعریف خود از بطن، جایی برای این معنا باز نکرده است.
علامه طباطبایی ، تفسیر المیزان ، روایات تفسیری ، بطن ، جری ، تطبیق
-
ساختار روابط مسلمانان از رهگذر تحلیل مضمون ارتباط ولایی در قرآن کریم
*، زینب پورکاویان، فرشته معتمد لنگرودی
فصلنامه سراج منیر، بهار و تابستان 1402 -
الگوی تقوامداری بر طلاق زوجین بر اساس تحلیل مضمون سوره طلاق
فرشته معتمد لنگرودی*، ، زینب متولی امامی
نشریه تفسیر و علوم قرآنی حکمت بالغه، پاییز و زمستان 1401 -
روش شناسی کتاب «غایه المقصد فی زوائد المسند» تالیف نورالدین هیثمی
مهدی احمدی، *
نشریه آموزه های حدیثی، پاییز و زمستان 1397 -
معناشناسی واژه عدل در قرآن کریم بر مبنای روش ایزوتسو
سید محمد هاشم پور مولا، *، راضیه بن زاده
مجله پژوهش های قرآن و حدیث، بهار و تابستان 1394