تعیین آلل های S خودناسازگاری و روابط بین آنها در نتاج F1 حاصل از تلاقی دو رقم فندق (Corylus avellana L.)

پیام:
چکیده:
خودناسازگاری فندق (Corylus avellana L.) از نوع اسپوروفیتیک است که توسط یک مکان ژنی S با چندین آلل کنترل می شود. سازگاری دانه گرده با کلاله فندق در برنامه های اصلاحی برای انتخاب والدین و همچنین در گزینش ارقام گرده دهنده در باغ های تجاری، ضروری است. هدف این آزمایش بررسی و تعیین روابط سازگاری گرده کلاله و تعیین آلل های S در 24 نتاج حاصل از تلاقی دو رقم فندق ’تی جی ال‘ و ’کاسفورد‘ توسط میکروسکوپ فلورسنس بود. 4 آزمایشگر دانه گرده برای هر یک از 4 آلل مطالعه شده S2، S3، S7 وS11 انتخاب شدند. شاتون های نر آن ها در مرحله نزدیک به شکوفایی، جمع آوری و خشک شدند. زمانی که بساک ها شکفتند، دانه های گرده جمع آوری و در دمای 20- درجه سانتی گراد نگهداری شدند. در هر درخت دانهالی، دو شاخه اخته و سپس گل های ماده آن ها پوشانده شدند. خوشه های گل ماده زمانی که خامه ها به اندازه 2 تا 6 میلی متر رشد کرده بودند، از شاخه ها برداشت شدند. 5 گل ماده (خوشه) از هر نتاج با دانه های گرده هر یک از ارقام آزمایشگر گرده افشانی شدند. حدود 20 تا 24 ساعت بعد از گرده افشانی، خامه های کلاله دار از جوانه ها جدا و در محلول آنیلین بلو دای له شدند و سپس توسط میکروسکوپ فلورسنس با بزرگ نمایی x40 و x100 مطالعه شدند. در این پژوهش، آلل های 22 نتاج به طور کامل مشخص شد و در 2 نتاج دیگر فقط یک آلل s شناسایی شد. در گرده افشانی های سازگار، دانه های گرده به خوبی جوانه زدند، لوله های گرده از سطح کلاله نفوذ کرده و توده ای از لوله های گرده موازی تولید کردند. در حالی که در واکنش های ناسازگار، دانه های گرده اغلب کمتر جوانه زدند و در صورت جوانه زنی، لوله های گرده کوتاهی تولید کردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 105
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1448167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!