آسپورین و استئوآرتریت زانو در ایران

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
استئوآرتریت یک بیماری تخریب کننده مفاصل است. ژن آسپورین (ASPN) دستور ساخت یک پروتئین خارج سلولی غضروفی را صادر می کند. پلی مورفیسم های تکرار اسید آسپارتیک (D)، زمینه ساز بروز استئوآریت می باشند. وجود آلل D14 قابلیت ابتلا به استئوآرتریت را در جمعیت ژاپنی و چینی افزایش می دهد ولی در نژاد سفیدپوستان نقش مهمی ندارد؛ و آلل D15 نیز در جمعیت یونانی به عنوان عامل خطر به شمار می رود. با توجه به شیوع بالای استئوآرتریت زانو در ایران، در این مطالعه تاثیر ژن آسپورین در افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو بررسی گردید.
مواد و روش ها
تعداد 100 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو (72 زن، 28 مرد) که به صورت متوالی در یک مرکز آموزشی شهر تهران انتخاب شدند با 100 نفر گروه کنترل بدون هیچ نشانه آرتریت یا بیماری مفصلی مقایسه شدند. تمامی افراد دو گروه ایرانی بودند. فراوانی آلل های تکرار D در دو گروه استخراج، و ارتباط بین پلی مورفیسم تکرار D و استئوآرتریت بررسی شد.
یافته ها
بین دو گروه بیمار و کنترل، از نظر فراوانی آلل های D14 و D15، برخی تفاوت های جزئی وجود داشت. در زنان ایرانی، ارتباط بین آلل D15 و آرتروز زانو معنی دار بود (0/045=(OR=1/73، %95 CI=1/01-2/94، p و آلل D14 به طور معنی داری در مقابل آرتروز زانو نقش محافظتی به عهده داشت (0/032=p).
نتیجه گیری
آلل D15 می تواند یک آلل مخاطره آمیز در میان زنان ایرانی باشد. نتایج حاصل از رابطه بین آلل D15 و آرتروز زانو، نسبتا شبیه جمعیت زنان یونانی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!