شیوع و عوامل خطر چاقی در کودکان 2 تا 5 ساله ساکن زنجان در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
چاقی یک مشکل مهم بهداشتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. با توجه به اینکه چاقی مشکلات عدیده برای کودک، خانواده و اجتماع دارد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع چاقی و ارتباط آن با عوامل اجتماعی سبک زندگی و عوامل خطر چاقی در کودکان پیش دبستانی شهر زنجان طراحی گردید.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 890 نفر از کودکان با سن 2 تا 5 سال که به طور تصادفی از مهد کودک های شهر زنجان انتخاب شده بودند، انجام گرفت. قد و وزن کودکان و نمایه توده بدنی آنها اندازه گیری گردید و پرسشنامه ای شامل اطلاعات مربوط به وضعیت تولد، سابقه خانوادگی چاقی، نوع تغذیه و فعالیت فیزیکی تهیه و در مصاحبه حضوری با والدین تکمیل شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه 9/10 درصد کودکان چاقی و 9/12 درصد کودکان اضافه وزن داشتند. ازنظر آماری درشیوع چاقی بین دو جنس رابطه ی معناداری وجود نداشت (379/0P=)، اما ارتباط معناداری با زایمان پره ترم، وزن هنگام تولد، نوع تغذیه در زمان شیر خوارگی، سابقه ی خانوادگی چاقی، فعالیت فیزیکی، مدت زمان تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای در روز و تعداد دفعات مصرف تنقلات، و غذاهای آماده در طی هفته مشاهده شد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهد که چاقی در کودکان پیش دبستانی در شهرستان زنجان بالا می باشد. با توجه به ارتباط معنادار آن بافعالیت فیزیکی، نوع تغذیه و وزن هنگام تولد کودک، به نظر می رسد اجرای برنامه های آموزشی و تغییردر سبک زندگی و تغذیه می تواند در پیشگیری چاقی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!