بررسی تغییرات بیواندیکاتور گل سنگ lecanora muralis در مواجهه با غلظت های مختلف آلاینده دی اکسیدگوگرد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دی اکسیدگوگرد به عنوان یکی از آلاینده های مهم بر روی گیاهان، جانوران و اشیاء اثرات غیر قابل جبرانی را بر جای می گذارد، لذا پایش و کنترل آن از اهمیت زیادی برخوردار است. شاخص های بیولوژیکی به عنوان شناساگرهای آلاینده های هوا در محیط های شهری و صنعتی می توانند در جهت کنترل آلودگی هوا، هدایت کننده های مناسبی باشند. گل سنگ ها از جمله شاخص های بیولوژیکی هستند که در این رابطه به کار برده می شوند. لذا بررسی کارآیی و تاثیرپذیری پایش زیستی دی اکسیدگوگرد با استفاده از گل سنگ lecanora muralis، مدنظر قرار گرفت.
روش کار
در این تحقیق گل سنگ موردنظر درون کیسه های مخصوص، در تماس با گاز دی اکسیدگوگرد در غلظت های40،100 و 200ppb به مدت سه ساعت قرار داده شدند. سپس میزان تخریب کلروفیل a و b، a + b و نسبت 415/OD435OD از طریق غوطه ور ساختن 20 میلی گرم از وزن خالص گل سنگ در 10 میلی لیتر محلول DMSO اندازه گیری شد.
یافته ها
براین اساس، میانگین تخریب کلروفیل a و bدر نمونه های درمعرض تماس با SO2 نسبت به نمونه شاهد به ترتیب 3/ 77% و 1/ 94% بود و در تمامی موارد تخریب کلروفیل a و b، a + b، رابطه مستقیم بین میزان تخریب و غلظت آلاینده وجود داشت.
نتیجه گیری
بنابراین با استفاده از حساسیت بالای گل سنگ ها به جذب گاز SO2 می توان وجود یا عدم وجود آلاینده ی دی اکسیدگوگرد و مقدار آن را در هوا پایش نمود و این پایش به عنوان راهکاری موثر امکان پذیر و قابل کاربرد است.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!