آنالیز رشد ریشه اولیه؛ بیان ژن و هم بیانی ژن در یک موتان گیرنده کینازی در آرابیدوپسیس

پیام:
چکیده:
صدها شبه گیرنده کینازی در گیاهان وجود دارد که نقش و عملکرد اکثر انها هنوز نا شناخته است. روش مسقیم برای بررسی نقش این پروتئین ها، مطالعه فنوتیپ گیاهان حاصل از خاموشی ژن مربوطه از جمله استفاده از لاین های موتان T-DNA است. در این تحقیق نقش ژن At2g37050 که یک شبه گیرنده کینازی غنی از لوسین را در گیاه آرابیدوپسیس کد می کند، مطالعه گردید. با بررسی لاین های موتان T-DNA مربوطه، فنوتیپ کاهش در رشد ریشه چه اولیه مشاهده شد. بیان ژن در گیاهان نرمال نشان داد که میزان بیان At2g37050 در ریشه نسبت به دیگر بافت ها بیشتر است. برای بررسی ژنهای مرتبط با At2g37050 از پایگاه ATTED-II استفاده گردید و مشخص شد که این ژن با ژن CLASP که از ژن های مرتبط در رشد و نمو ریشه است با ضریب همبستگی پیرسون بزرگتر از 6/0 هم بیانی دارد. میزان رشد در ناحیه رشد (Elongation zone) ریشه در گیاهان نرمال و گیاهان موتان ژن At2g37050 بررسی شد. بر اساس نتایج این مقدار برای گیاهان نرمال برابر 1327± 76.50 μm (n=6) و برای گیاهان موتان برابر μm 1109± 72.28 بود. این اطلاعات برای اولین بار نشان می دهد که ژن At2g37050 که یک شبه گیرنده کینازی را کد می کند، در رشد ریشه اولیه در ناحیه رشد نقش دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
88 تا 95
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1473171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!