عرفان در اندیشه ابن طفیل
نویسنده:
چکیده:
ابن طفیل در رساله حی بن یقظان - که شرح زندگی انسانی فرضی است که در جزیره ای نزدیک به خط استوا وجود و تکامل می یابد - سیر تکاملی انسان از مرتبه حسی به مرتبه عقلی و سپس شهودی را به تصویر می کشد. از دیدگاه ابن طفیل، اگر چه محصول عقل و شهود یکسان است، اما معرفت شهودی دارای وضوح و شفافیت و بالتبع، لذتی عظیم و شگرف است. از منظر وی؛ دست یابی به معارف شهودی جز از طریق سلوکی معنوی میسر نیست و حی بن یقظان به عقل و فطرت خود، اصل ضرورت سلوک و چگونگی سلوک را درمی یابد. بر این اساس، سالک پس از طی درجات سلوکی، وحدت را می یابد، اما ابن طفیل توجه می دهد که این وحدت، وحدتی در مقابل کثرت نیست؛ زیرا این نوع وحدت از اوصاف اجسام است، بلکه عارف در شهود خود، با حقیقتی فراتر مواجه است، که توصیف آن به قالب عبارت در نمی آید. در نهایت نیز ابن طفیل به بررسی رابطه این حقایق مشهود با شریعت می پردازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1474061
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
عبور از معرفت شناسی معرفت محور به معرفت شناسی فهم محور در فلسفه دین
*
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، پاییز و زمستان 1403 -
عرفان مقایسه ای از منظر علامه طباطبایی
*
فصلنامه حکمت اسلامی، زمستان 1402