بررسی مورفولوژی و خواص فیزیکی- شیمیایی داربست های زیست تخریب پذیر کوپلیمر لاکتیک گلیکولیک اسید - ژلاتین به روش انجماد جهت دار

پیام:
چکیده:
در این مطالعه داربست هایی سه بعدی که مشابهت ریز ساختاری بسیاری به ماتریکس خارج سلولی (ECM) دارند از جنس کوپلیمر لاکتیک گلیکولیک اسید (PLGA)–ژلاتین به روش ریخته گری انجمادی تهیه شدند. روش ریخته گری انجمادی امکان انجماد جهت دار محلول پلیمری را مهیا می سازد که اثرات مطلوب آن بر خواص فیزیکی- مکانیکی داربست ها مورد ارزیابی قرار گرفت. از این رو از استیک اسید به عنوان حلال مشترک جهت انحلال دو پلیمر PLGA و ژلاتین استفاده شد. تصاویر بدست آمده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) نشانگر دستیابی به داربست هایی با تخلخل های باز و درصد تخلخل بیش از 95 درصد و با توزیع ابعادی حدود 50 -400 میکرومتر در مقطع عمود بر جهت انجماد و 50-300 میکرومتر در مقطع موازی با جهت انجماد بودند. همچنین نتایج تخلخل سنجی جیوه ای توزیع تخلخل 100-200 میکرومتر را نشان دادند. نتایج طیف سنجی فروسرخ (FTIR) حاکی از عدم تغییر ساختاری مواد پس از ساخت داربست ها می باشد. آزمون استحکام فشاری (MPa 2/ 3) نشان داد که داربست های ساخته شده از استحکام مناسبی برخوردار می باشند. هم چنین نتایج آزمون جذب آب (950 %) و زیست تخریب پذیری داربست ها گویای حفظ پایداری ساختار و تبادلات سلولی در طی دوره تخریب می باشد. مجموع نتایج نشان می دهد که داربست های مذکور ویژگی های اولیه و خواص مطلوبی برای استفاده در مهندسی بافت دارند و گزینه مناسبی برای حمایت از چسبندگی سلولی و حفظ پایداری ساختاری در بازه زمانی مورد نظر باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
400 تا 410
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1481945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!