بررسی میزان افلاتوکسین M1 در نمونه های شیر کارخانه های لبنیاتی گیلان به روش الایزا

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
آفلاتوکسین M1 ازمتابولیت های آفلاتوکسینB1 است ودرشیرحیوانات که باغذای آلوده تغذیه شده باشند یافت می شود. وجود آفلاتوکسین M1درشیر باعث ایجاد مشکلاتی درانسان از جمله سرکوب سیستم ایمنی، ایجادجهش، ناقص الخلقه زایی و سرطان می گردد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه آفلاتوکسین M1درشیرکارخانجات لبنیاتی گیلان درسال1391 انجام شد.
مواد و روش ها
در سال 1391، بطورتصادفی در فصل های مختلف (هرفصل 5 نوبت) از کارخانجات شیر در استان گیلان نمونه برداری شد. در مجموع 100 نمونه شیر ازپنج کارخانه تهیه گردید. نمونه های مورد نظر از لحاظ غلظت آفلاتوکسین M1 با روش الایزا مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
ازبین100نمونه شیر، تنها 11 نمونه دارای آلودگی کمتر از حدمجاز کدکس (50ng/l) بودند. نمونه های فصل زمستان با میانگین 138.00ng/l و فصل تابستان با میانگین 70.92ng/l بترتیب بیشترین و کمترین میزان آلودگی را داشتند. از بین این 5 کارخانه، کارخانه (ب) با میانگین سالانه 135.15ng/l و کارخانه (د) با میانگین سالانه 60.90ng/l بترتیب بیشترین و کمترین میزان آلودگی را دارا بودند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش اخیر نشان داد میزان آلودگی 89% از نمونه ها بیش از حد مجاز می باشد. با توجه به اینکه آلودگی شیر قادر است مشکلات فراوانی برای سلامت جامعه ایجاد کند، لذا لازم به نظر می رسد شیر و فراورده های آن بصورت دوره ای برای میزان آلودگی به آفلاتوکسین M1 تحت کنترل قرار گیرند. همچنین غذای دام ها باید به گونه ای نگهداری شود که به قارچ های مولد آفلاتوکسین آلوده نگردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
248 تا 253
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1485835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!