نقش هوش معنوی در سبک های دفاعی دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
حرفه پرستاری یکی از حرفه های پرمسوولیت و پراضطراب است که سلامت عمومی پرستاران را در معرض خطر قرار می دهد. در ادبیات روانشناسی نیز، یکی از مفاهیمی که همواره با واژه اضطراب همراه بوده، اصطلاح سبک های دفاعی است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش معنوی در پیش بینی هر یک از سبک های دفاعی دانشجویان پرستاری است.
روش ها
این پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در سال تحصیلی 93- 1392 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می داد. از میان آنها 310 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش معنوی King و پرسشنامه سبک های دفاعی پاسخ دادند. داده های گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج پژوهش نشان داد بین هوش معنوی و مولفه های آن (تفکر انتقادی وجودی، تولید معنی شخصی، ساختن معنای شخصی و گسترش حالت هشیاری) با سبک دفاعی رشدیافته رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (001/0P<). همچنین بین هوش معنوی و مولفه های آن با سبک های دفاعی رشدنایافته و روان آزرده رابطه منفی و معنادار به دست آمد (001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش معنوی می تواند به صورت مثبت و معنادار سبک دفاعی رشدیافته و به صورت منفی و معنادار سبک های دفاعی رشدنایافته و روان آزرده را پیش بینی نماید.
نتیجه گیری
براساس یافته های پژوهشی می توان نتیجه گرفت دانشجویانی که از هوش معنوی بالاتری برخوردارند به میزان کمتری از سبک های دفاعی روان رنجور و رشدنایافته استفاده می کنند و همچنین از سبک های دفاعی رشدیافته بیشتر استفاده می کنند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1493035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!