گزارش علمی کوتاه: تاثیر تنش های شوری و خشکی بر قابلیت جوانه زنی ریزوم های علف هرز سمج حلفه ((Imperata cylindrica (L.) Beauv

پیام:
چکیده:
حلفه یکی از خطرناک ترین علف های هرز در نخلستان ها و صنعت نیشکر خوزستان است. شناخت هر چه بهتر تاثیر تنش های محیطی بر قابلیت تکثیر رویشی و جوانه زنی ریزوم های این علف هرز می تواند به کنترل آن کمک نماید. به همین جهت دو آزمایش جداگانه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار و 6 سطح مختلف خشکی (صفر، 3/0-، 6/0-، 9/0-، 2/1- و 5/1- مگاپاسکال) با استفاده از پلی-اتیلن گلیکول 6000، و 6 سطح شوری (صفر، 3، 6، 9، 12 و 15 دسی زیمنس بر متر) با استفاده از کلرید سدیم، در آزمایشگاه تحقیقاتی موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان انجام شدند. در این آزمایش ریزوم های 5 سانتی متری این گیاه با قطر 3-2 میلی متر در ژرمیناتوری با شرایط دمایی 22/30 درجه سانتی گراد و شرایط نوری 8/16 ساعت (شب/ روز) تحت تاثیر تیمارهای فوق قرار داده شدند. نتایج نشان داد که با افزایش شدت تنش های خشکی و شوری درصد و سرعت جوانه زنی ریزوم ها به طور معنی داری نسبت به شاهد کاهش یافتند (01/0> P). طبق برآورد مدل لجستیک سه پارامتری میزان شوری و خشکی لازم برای کاهش 50 درصدی حداکثر میزان جوانه زنی ریزوم های حلفه به ترتیب 42/6 دسی زیمنس بر متر و 96/0- مگاپاسکال بود. طبق یافته های این تحقیق، ریزوم های حلفه در شرایط تنش شوری و خشکی قادر به جوانه زنی بودند که حاکی از دردسرساز بودن این علف هرز در شرایط تنش های مذکور است.
زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 338
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1493467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!