چالش های یگان های دریابانی در برقراری امنیت مرزهای آبی (مطالعه موردی: اروندرود)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف مقاله حاضر شناخت چالش های یگان های دریابانی در برقراری امنیت مرزهای آبی اروند است تا با بررسی این چالش ها به منظور دستیابی به یک الگوی امنیت ساز برای مدیریت بهتر مرز آبی این منطقه حساس با توجه به حضور قدرت های فرامنطقه ای در آن سوی مرز گام مهمی در تحقق امنیت پایدار منطقه برداشته شود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش پیمایشی توصیفی می باشد. جهت گردآوری مطالب از روش های کتابخانه ای، مطالعه اسنادی و ابزار پرسش نامه استفاده شده است. جامعه آماری این مقاله عبارت است از کارکنان پایگاه دریابانی آبادان به تعداد 14 پاسگاه که مشتمل بر 220 نفر می باشند. حجم نمونه بر اساس جدول اچ. س بولا شامل140 نفر تعیین گردیده است. روایی و پایایی پرسشنامه با مطالعه منابع، انجام تست، اخذ نظر کارشناسان و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با مقدار 79 % تایید گردید. نتایج حاصله نشان می-دهد که مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر مقوله امنیت اروندرود به دو بخش عمده برون ساختاری و درون ساختاری تقسیم می شود. از جمله پیشنهادات موثر برای سامان دهی وضع موجود می توان به موارد ذیل اشاره کرد: اول طراحی یک الگوی آموزش بر اساس انجام یک نیاز سنجی میدانی برای ارتقای سطح دانش تخصصی عوامل دریابانی و دوم تقویت پاسگاه های مرزی از نظر تجهیزات و نیروی آموزش دیده علاقمند به خدمت در مرز.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 184
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1494682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!