اپیدمیولوژی مرگ و میر به علت تصادفات رانندگی در استان کرمانشاه (1391)

چکیده:
زمینه
سیر افزایشی سوانح ترافیکی یکی از مشکلات جدی سلامت عمومی می باشد. مطالعه حاضر به بررسی سوانح وحوادث منجر به مرگ در استان کرمانشاه پرداخته است.
روش ها
کلیه آمار مورد نیاز از سازمان پزشکی قانونی کشور تهیه و توسط نرم افزار Stata11 تجزیه و تحلیل شد. به منظور بررسی میزان مرگ در هر ماه و ساعات شبانه روز، بر اساس تردد در محورهای برون شهری از آمار تردد موجود در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استفاده شده است.
یافته ها
میزان بروز استانداردشده سنی مرگ و میر به علت تصادفات 1/26 در 100 هزار و میانگین سنی متوفیان 60/21±98/39 سال بود. میزان مرگ و میر در مردان، افراد بیشتر از 40 سال، متاهلین، افراد بی سواد و دارای شغل آزاد بیشتر می باشد. با در نظر گرفتن تعداد تردد در جاده های برون شهری، مرگ و میر بیشتر در ماه های گرم سال و در روشنایی روز اتفاق افتاده است. همچنین مرگ و میر بیشتر به علت برخورد خودروها با یکدیگر و بیشتر متوفیان در وضعیت راننده و سرنشین بوده اند. بیشترین محل ضربه و علت نهایی فوت ضربه به سر می باشد. بین علت فوت و نوع خودرو مورد استفاده متوفی و همچنین بین نحوه وقوع تصادف و نوع خودرو مورد استفاده متوفی رابطه معناداری دیده شد(05/0P≤)
نتیجه گیری
میزان مرگ و میر به علت تصادفات در استان کرمانشاه بالا است. نظارت بر جاده های برون شهری در فصول گرم سال و رانندگان مرد از اهمیت ویژه برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1500463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!