ارتباطات فرهنگی منطقه سرایان در هزاره های چهارم و سوم ق.م؛ نتایج کاوش در محوطه کله کوب سرایان، خراسان جنوبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه ی سرایان در شمال غرب خراسان جنوبی با اقلیمی نسبتا سرد و کوهستانی واقع گردیده است. دشت ها و کوه های اطراف سرایان کاملا مستعد زندگی در برهه های مختلف زندگی بشر بوده اند. بررسی های صورت گرفته در این منطقه نشان می دهد که اوج پیشرفت و تحول فرهنگی آن در هزاره های چهارم و سوم ق.م اتفاق افتاده است. هرچند پیشرفت های بشری دیرتر از غرب ایران به این مناطق رسید با این حال مطالعات انجام شده نشان می دهد که نقش جنوب خراسان در تحولات منطقه پر رنگ بوده است.طی سال های گذشته در جنوب خراسان با کشف محوطه کله کوب و داده های بدست آمده از آن می توان به چگونگی تبادلات فرهنگی این منطقه پی برد. شناسایی سنگ لاجورد و مهره هایی از قبیل عقیق جگری نیز بدون شک نشان از تجارت و مبادله با محوطه های مشابه در جنوب شرق و همچنین محوطه های آسیای مرکزی دارد و یا حداقل نشان می دهد که در مسیر تجارت از شمال افغانستان به بین النهرین قرار داشته است. با توجه به مستندات موجود، محوطه کله کوب نقش مهمی را در مبادلات درون منطقه ای و حتی فرامنطقه ای ایفا می کرده است. هدف از انجام این پژوهش معرفی شاخصه های فرهنگی و نیز تعاملات و برهم کنش های صورت گرفته در هزاره های چهارم و سوم پ.م در جنوب خراسان می باشد.روش جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی (کاوش) و کتابخانه ای (اسنادی) می باشد. نتایج موجود نشان می دهد که محوطه ی کله کوب با قرارگیری در شاهراه ارتباطی شرق و غرب، تحت تاثیر تحولات موجود بین این مناطق قرار گرفته و در تعاملات اقتصادی و شاید سیاسی، در طول آغاز نگارش ایفای نقش کرده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1500866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!