اثر تیمار اسیدهای آلی به تنهایی یا همراه با امواج فراصوت در افزایش عمر قفسه ای برش های تازه میوه کیوی

پیام:
چکیده:
عرضه میوه به صورت برش های تازه و آماده مصرف در سال های اخیر افزایش زیادی یافته است. میوه کیوی نیز از جمله میوه هایی است که عرضه آن به صورت تازه بریده در سال های اخیر روند افزایشی داشته است. آلودگی میکروبی، کاهش شدید سفتی و قهوه ای شدن از عوامل اصلی محدود کننده عمر قفسه ای قطعات تازه بریده میوه ها می باشند. در این پژوهش اثر تیمارهای اسید اگزالیک و اسید سیتریک هریک در غلظت های صفر، دو، چهار و شش میلی مولار به تنهایی و یا در تلفیق با تیمار امواج فراصوت روی قطعات تازه بریده میوه کیوی مورد بررسی قرار گرفت. قطعات تازه بریده کیوی پس از اعمال تیمار، در دمای دو درجه سانتی گراد انبار و در زمان های 7 و 14 روز از انبار سرد خارج و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تیمارهای اسید اگزالیک و اسید سیتریک به طور موثری در مقایسه با شاهد ظاهر محصول را حفظ نموده و دارای سفتی بافت، اسید قابل تیتر، اسید آسکوربیک، مقدار فنل کل و ظرفیت آنتی اکسیدانی بالاتر و در عین حال کلونی باکتری کمتری بودند. در بین تیمارهای اعمال شده نیز تیمارهای اسید اگزالیک در غلظت های دو، چهار و شش میلی مولار و اسید سیتریک در غلظت شش میلی مولار بهتر از سایر تیمارها عمل نمودند. اعمال تیمار فراصوت به تنهایی با وجود کاهش بار میکروبی و حفظ بهتر ویژگی های آنتی اکسیدانی تاثیر چندانی در حفظ بازارپسندی قطعات تازه بریده میوه کیوی نشان نداد. بنابراین اعمال تیمارهای اسیدآلی به صورت غوطه وری می تواند در افزایش عمر قفسه ای قطعات بریده شده میوه کیوی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 138
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1505771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!