بررسی و مقایسه رفتار لرزه ای مهاربند واگرا مجهز به میراگر پنل-برشی، XADAS، RADASوTADAS از دیدگاه جذب انرژی، شکل-پذیری و جابجایی

چکیده:
در سال های اخیر تلاش های جدی به منظور توسعه مفهوم اتلاف انرژی به عنوان یک تکنولوژی کاربردی جهت مقابله با زلزله صورت گرفته است .اساس روش های تحلیل و طراحی امروزی بر مبنای مقاومت در برابر بارهای جانبی استوار می باشد. از این رو مهندس طراح بایستی توجه خود را بر مدیریت انرژی ورودی به سازه در اثر زمین لرزه متمرکز نماید. سیستم های غیر فعال اتلاف انرژی که میراگرهای فلزی پنل برشی، XADAS، RADAS، TADAS از انواع این سیستم ها می باشد امروزه مورد توجه ویژه ای قرار گرفته اند. در این مقاله به بررسی و مقایسه میزان شکل پذیری، جذب انرژی در مدل سیستم دوگانه قاب خمشی به همراه مهاربند واگرا (EBF) مجهز به میراگرهای پنل برشی، XADAS، RADAS و TADASکه به عنوان تیر پیوند قائم می باشند، پرداخته شده است. به منظور مدل سازی و بررسی رفتار لرزه ای، از نرم افزار آباکوس استفاده شده است که نتایج تحلیل منحنی هیسترتیک و همچنین مقادیر شکل پذیری و جابجایی بوجود آمده بیان گر آن است که میراگر پنل برشی میزان جذب انرژی بهتری نسبت به میراگرهای مورد مطالعه دارد. همچنین از جنبه ضریب شکل پذیری قاب با میراگر پنل برشی کمی کمتر از سه میراگر دیگر بوده است و از نظر میزان جابجایی ماکزیمم قاب با میراگر پنل برشی دارای بیشترین مقدار جابجایی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!