بررسی شیوع موتاسیون YMDD در بیماران مبتلا به عفونت مزمن هپاتیت B و دریافت کننده پیوند کلیه بدنبال مصرف طولانی مدت لامیوودین

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
در ویروس هپاتیت B یکی از مشکلات اصلی درمان با لامیوودین، پیدایش موتاسیون در موتیف YMDD در ژن پلی مراز (P) ویروس است، که باعث موتاسیون مقاوم به لامیوودین می شود. هدف از این مطالعه، بررسی شیوع موتانت های YMDD در میان بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن و دریافت کنندگان پیوند کلیه را بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 80 بیمار دریافت کننده پیوند کلیه در شهر تهران که آلوده به عفونت مزمن HBV بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. سرم خون جمع آوری شده از بیماران توسط آزمایشات مولکولی(Nested PCR) برای آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت B مطالعه گردید. بعد از انجام تست های آزمایشگاهی، نتایج با نرم افزارهای اختصاصی مولکولی آنالیز شدند.
یافته ها
در این مطالعه از 80 نفر مورد بررسی ، 30 نفر HBV DNA آنها مثبت شد. این افراد در محدوده سنی 74-28 سال با میانگین سنی 23 ± 51 بودند. وجود موتاسیون های مقاومت به لامیوودین در ناحیه YMDDدر میان 12 بیمار هپاتیت B مزمن شناسایی شد (40%بیماران).
بحث: در مورد مصرف لامیوودین در بیماران دریافت کننده پیوند کلیه و مبتلا به عفونت مزمن اHBV هنوز ناشناخته های زیادی مطرح است. ولی آنچه که بیشتر مطالعات آن را تایید کرده اند آنست که مصرف این دارو در این بیماران مطمئن است و بهتر است قبل از پیوند کلیه مصرف آن آغاز شود. پیگیری Follow up)) بیماران مبتلا به HBV و دریافت کننده های پیوند کلیه که تحت درمان با لامیوودین قرار دارند، از نظر مصرف داروهای ایمنوساپرسیو و آنالیز مولکولی HBV-DNA در مراحل مختلف بیماری شان، توصیه می شود. به این ترتیب امکان بررسی تاثیر این موتاسیونها در درمان هپاتیت B در بیمارانی که دریافت کننده داروهای ایمنو ساپرسیو فراهم می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!