بهینه سازی تولید پینه و ریزازدیادی در چهار رقم انگور (Vitis vinifera L.)

چکیده:
سابقه و هدف
انگور هم به لحاظ سطح زیر کشت و هم ارزش تغذیه ای و اقتصادی از مهمترین محصولات باغی در دنیاست. ایران از نظر تولید انگور در رتبه هفتم دنیا جای دارد. از روش های تکثیر و اصلاح انگور استفاده از فن کشت بافت گیاهی است.
مواد و روش ها
به منظور بهینه سازی کشت بافت گیاهی تولید پینه و بازایی از کالوس، این پژوهش در دو آزمایش در دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج به اجرا درآمد. در آزمایش اول از دو ریزنمونه ی مریستم میانی و برگ رقم های عسکری، سیاه، گوی و ریش بابا، 5 سطح هورمون بنزیل آمینو پورین (BAP) و 5 سطح هورمون نفتالین استیک اسید (NAA) (0، 5/0، 1، 5/1 و 2 میلی گرم در لیتر) برای تولید پینه استفاده شد. دو ماه پس از کشت ریزنمونه ها و اعمال تیمارها صفاتی از قبیل طول، ارتفاع، حجم، وزن تر، وزن خشک و درصد رطوبت نسبی پینه اندازه گیری شدند. در آزمایش دوم از پینه های حاصل از مریستم میانی در محیط کشت حاوی 5/1 و 2 میلی گرم در لیتر BAP و 5/0، 1، 5/1 و 2 میلی گرم در لیترNAA جهت ساقه زایی و0، 2/0، 4/0، 6/0 و 8/0 میلی گرم در لیتر NAA برای ریشه زایی استفاده شد. صفات طول، وزن تر، درصد ساقه زایی و تعداد برگ در مرحله ساقه زایی و درصد ریشه-زایی در آزمایش ریشه دهی بررسی شدند. هر دو آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. سپس تجزیه واریانس بر روی مشاهدات انجام شد و میانگین تیمارها با هم مقایسه و بهترین تیمارها معرفی شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از تجزیه واریانس هر دو آزمایش نشان داد که اثرات اصلی و برهمکنش آنها برای کلیه ی ویژگی های اندازه گیری شده معنی دار بود. به طورکلی در آزمایش اول بهترین تیمار هورمونی نسبت به شاهد برای صفات طول، ارتفاع، حجم، وزن تر، وزن خشک کالوس و درصد رطوبت نسبی، سطح 5/1 میلی گرم در لیتر BAP و 2 میلی گرم در لیتر NAA و مربوط به رقم ریش بابا و ریزنمونه ی مریستم میانی بود. نتایج آزمایش دوم نشان داد که میزان 2 میلی گرم در لیتر BAP و 2 میلی گرم در لیتر NAA ترکیب مناسبی جهت ساقه زایی در ارقام عسکری و گوی بود، این تیمار در رقم عسکری و رقم گوی به ترتیب باعث 100 و 67 درصد ساقه زایی شد. در حالی که در رقم سیاه سطح 5/1 میلی گرم در لیتر BAP و5/0 میلی گرم در لیتر NAA با 33 درصد و در رقم ریش بابا سطح 5/1 میلی گرم در لیتر BAP وNAA با 67 درصد مناسبترین ترکیب بودند. کلیه تیمارها واکنش بسیار مطلوبی نسبت به ریشه زایی داشتند به گونه ای که بین شاهد و سطوح تنظیم کننده های رشد که جهت ریشه زایی استفاده شدند تفاوتی وجود نداشت و صددرصد ریشه زایی در تمامی تیمارها حاصل شد.
نتیجه گیری
در مجموع با توجه به نتایج این پژوهش تولید پینه و باززایی در هر چهار رقم مورد مطالعه بهینه سازیگردید که می تواند در تولید و اصلاح انگور مورد استفاده واقع گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1515250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!