بررسی رابطه بین جو سازمانی با روحیه کارآفرینی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر شیراز

چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین جو سازمانی کتابخانه ها و روحیه کارآفرینی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر شیراز در سال 91-90 انجام شده است. روش پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، تحلیلی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل 106 نفر کتابداران شاغل در کتابخانه ها و مراکز دانشگاهی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر شیراز بوده است. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامه جو سازمانی 2(OCDQ) و پرسش نامه سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینان استفاده شده است. ضریب پایایی پرسش نامه ها به ترتیب 83/0 و 89/0 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزارSPSS نسخه 19 و به کمک آزمون آماری T یک جمعیتی، آزمون T برای گروه های مستقل، آزمون F، آزمون دانکن و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که میان جوسازمانی و روحیه کارآفرینی در سطح 1 درصد (01/0> PR) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. در میان شاخص های جو سازمانی (روحیه، صمیمیت، علاقه مندی، مزاحمت، تاکید بر تولید، فاصله گیری، نفوذ و مراعات) فقط شاخص علاقه مندی، در سطح 1 درصد، رابطه معناداری را با روحیه کارآفرینی نشان می دهد. از میان شاخص های روحیه کارآفرینی (نیاز به موفقیت، خلاقیت، کانون کنترل درونی، ریسک پذیری، تحمل ابهام) تنها شاخص خلاقیت رابطه معناداری را در سطح (01/0 >PR ) 1 درصد با جوسازمانی نشان می دهد. از میان مشخصات جمعیت شناختی (جنسیت، سن، سابقه، مدرک و رشته تحصیلی) هیچ گونه رابطه معناداری با روحیه کارآفرینی و جوسازمانی مشاهده نشد. میانگین شاخص های روحیه کارآفرینی (نیاز به موفقیت، خلاقیت، ریسک پذیری، کانون کنترل درونی، تحمل ابهام) بیشتر از حد متوسط است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1524430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!