ارزیابی نحوه مدیریت زباله های دندان پزشکی شهر یاسوج، ایران

چکیده:
مقدمه
مدیریت بهینه زباله های دندان پزشکی به دلیل نقش عمده آن ها در انتشار عوامل بیماری زا و تهدید سلامت انسان و محیط زیست، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
روش ها
جامعه مورد بررسی مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر، 40 مرکز دندان پزشکی بود که 11 مرکز از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. نمونه برداری در 3 نوبت طی 3 روز کاری متوالی (دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه) از هر مرکز صورت گرفت. این مواد به 5 گروه پسمانده های پاتولوژیک، شیمیایی- دارویی، عفونی، شبه خانگی و نوک تیز و برنده تقسیم گردید و با ترازوی آزمایشگاهی توزین شد. یک چک لیست حاوی 25 سوال جهت ارزیابی نحوه مدیریت پسماندهای دندان پزشکی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین میانگین وزنی برای پسماند عفونی (1920 گرم) و کمترین آن برای بخش پاتولوژیک (32 گرم) به دست آمد. بیشترین میانگین وزنی سرانه پسماند مربوط به زباله های عفونی با 43 گرم و بعد از آن زباله های شیمیایی- دارویی با 23/15 گرم به ازای هر نفر محاسبه شد. زباله های عفونی با 60 درصد و در رتبه بعد زباله های شیمیایی- دارویی با 21 درصد، بیشترین درصد سرانه فصلی تولید زباله را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه ای جهت کاهش تولید زباله در بیشتر مراکز مورد مطالعه وجود نداشت. در رابطه با مدیریت بهینه زباله های تولیدی، پیشنهاد می گردد که علاوه بر آموزش دندان پزشکان جهت انجام فعالیت های کاهش، جداسازی و بازیافت در داخل مطب، جمع آوری، حمل و نقل و دفع هر کدام از اجزای زباله به صورت جداگانه و مطابق با دستورالعمل های مربوط انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
787 تا 791
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!