فعالیت الکترومیوگرافی عضلات مفصل اسکاپولوتوراسیک حین حرکت ابداکشن با وزنه بازوی زنان مبتلا به ناهنجاری سر به جلو و زنان سالم

چکیده:
زمینه و اهداف
ناهنجاری سر به جلو یکی از انواع شایع پاسچر نامناسب بوده که تقریبا در60% بیماران با اختلالات ناحیه گردن و شانه مشاهده می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سهم مشارکت عضلات چرخاننده کتف حین حرکت ابداکشن با وزنه بازوی غالب و غیرغالب افراد مبتلا به ناهنجاری سر به جلو و افراد سالم صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد تحلیلی، 18 زن مبتلا به ناهنجاری سر به جلو و 14 زن سالم همتاسازی شده بر اساس متغیرهای وزن، قد، سن و غالب بودن اندام فوقانی، در تحقیق شرکت کردند. با استفاده از الکترومیوگرافی سطحی سهم مشارکتی عضلات دندانه ای قدامی و ذوزنقه ای بالایی و پایینی حین ابداکشن با وزنه بازوها محاسبه گردید.
یافته ها
آزمون آماری تی مستقل نشان داد سهم مشارکتی عضله ذوزنقه ای بالایی حین ابداکشن با وزنه بازوی غالب در مبتلایان به ناهنجاری سر به جلو به طور معنی داری بیشتر از همتایان سالم است (01/0=P). اما این تفاوت معنی دار در سمت غیرغالب مشاهده نگردید (05/0P>). همچنین بین سهم مشارکتی عضلات دندانه ای قدامی و ذوزنقه ای بالایی و پایینی بازوان غالب و غیرغالب در دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0P>).
نتیجه گیری
به جهت تغییرات سهم مشارکتی ذوزنقه ای فوقانی، ارزیابی ساده پاسچر سر می تواند اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد عضلات شانه و تصمیم گیری درباره توصیه حرکات اصلاحی در اختیار معاینه کننده قرار دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 75
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1530238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!