بررسی شیوع تالاسمی و مقایسه میانگین اندکس های خونی در داوطلبین ازدواج استان کهگیلویه و بویراحمد با نوع تالاسمی، سال1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
تالاسمی بیماری با توارث اتوزومی مغلوب که به علت اختلال در واریانت های ساختاری یا سنتز زنجیره های گلوبینی ایجاد می شود. غربالگری بیماری تالاسمی در داوطلبین ازدواج، فرصتی مناسب جهت پیش گیری و کنترل این بیماری است. با توجه به اهمیت تغییرات اندکس های خونی این مبتلایان، این مطالعه با هدف مقایسه تغییرات میانگین اندکس های خونی در داوطلبین ازدواج استان کهگیلویه و بویراحمد با نوع تالاسمی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی نتایج آنالیز ژنتیکی با روش GAP-PCR متضمن نوع تالاسمی و مقادیر ایندکس های خونی MCV، MCH،HBA2 وRBC مربوط به 111 نفر از داوطلبین ازدواج مراجعه کننده به مراکز بهداشت استان به همراه مشخصات جمعیت شناختی آنها وارد نرم افزار SPSS 17 شده و با استفاده از آزمون های Anova و ضریب همبستگی پیرسون ،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تالاسمی آلفا با 4/78 درصد، غیر آلفا-بتا با 9درصد و بتا با 1/8 درصد بیشترین فراوانی را داشتند. میانگین اندکس های خونی داوطلبین ازدواج تالاسمیک HBA2 با 75/0±77/2،MCV با 58/5 ±62/75، MCH با 40/2±87/23 وRBC با 62/0±61/5 بود. میانگین MCV در مبتلایان به تالاسمی آلفا بطور معنادار آماری بیشتر از این شاخص در مبتلایان به تالاسمی بتا بود. تفاوت میانگین اندکس MCV در بیماران تالاسمی آلفا و بیماران دچار تالاسمی غیر آلفا/بتا معنادار نبود. تفاوت میانگینMCV برای تالاسمی بتا با هر دو تالاسمی آلفا و غیر آلفا/بتا معنادار بود. برای اندکس هایMCH و HBA2، نتایج مشابه با MCV بدست آمد در حالی که تفاوت میانگین RBC برای هیچ یک از انواع تالاسمی معنادار نبود. در تمامی مبتلایان به انواع تالاسمی بین MCV و MCH همبستگی مستقیم معنادار وجود داشت. در مبتلایان به آلفا تالاسمی بین این دو اندکس با RBC همبستگی معنادار معکوس بود (0/01 p=).
نتیجه گیری
تفاوت معنا دار میانگین اندکس های خون MCV، MCH و HBA2 در مبتلایان به تالاسمی آلفا با بتا و تالاسمی غیر آلفا/بتا با بتا و بتا تالاسمی با هر دو می تواند به عنوان یک شاخص پیشگویی کننده در تشخیص بالینی انواع تالاسمی در استان عمل نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1532081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!