بررسی تجربی فعالیت ضدقارچی موضعی اسانس رزماری بر زخم جلدی عفونی شده با کاندیدا آلبیکنس در موش صحرایی: مطالعه آسیب شناسی سلولی

چکیده:
امروزه اثرات جانبی و توسعه مقاومت دارویی بویژه در آزول ها و مشتقات آنها که به منظور درمان عفونت های کاندیدا در هر دو شکل موضعی و دهانی به کار می روند، منجر به استفاده از مواد بیولوژیک گردیده است. یکی از گیاهان دارویی که به شکل رایج از دیر باز مورد استفاده قرار گرفته است، رزماری (Rosmarinus officinalis) می باشد. در این مطالعه که بر روی 75 سر موش صحرایی نژاد نر ویستار (با محدوده وزنی g 10±210) انجام شد، بعد از بیهوشی عمومی، یک زخم مربع شکل به ابعاد 5/1 در 5/1سانتیمتر، محل زخم بلافاصله توسط مخمر کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) آلوده گردید. سپس موش های صحرایی آزمایش در سه گروه 25 تایی (کنترل و گروه های تحت درمان با پمادهای 5/1 و 3 درصد) به طور تصادفی توزیع و هرگروه خود به 5 زیرگروه 5 تایی (گروه های نمونه برداری در روزهای مختلف) تقسیم شدند. در طول اجرای طرح، در پایان روزهای 4، 8، 12، 16 و 20 از زخم های گروه های مختلف، به منظور بررسی های آسیب شناختی، توسط پانچ مخصوص بیوپسی، نمونه اخذ گردید. بررسی ها نشان داد بکارگیری پماد 5/1% و 3% حاصل از اسانس رزماری، در مقایسه با گروه کنترل موجب کاهش قابل ملاحظه ای در میزان عفونت و افزایش حجم کلاژن و تولید بافت پوششی شده است. براساس نتایج بدست آمده روند بهبود زخم در پماد درمانی3% در مقایسه با دوز پایین تر و کنترل بهتر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1397 تا 1406
لینک کوتاه:
magiran.com/p1539775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!