ارزیابی آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر بندرعباس نسبت به درمان Avulsion دندان

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیریت و طرح درمان صحیح و فوری در پیش آگهی مطلوب دندان دچار avulsion اهمیت زیادی دارد. زمان خشک بودن خارج آلوئولی و محیط نگهداری برای انتقال دندان، فاکتورهای بحرانی برای کسب موفقیت طولانی مدت به شمار می روند. آگاهی دندانپزشک در اجرای روند صحیح درمان برای بدست آوردن پیش آگاهی مطلوب بسیار حائز اهمیت است. هدف ما از انجام این تحقیق، ارزیابی آگاهی دندانپزشکان عمومی مشغول به کار در شهر بندرعباس در مورد درمان avulsion دندان است.
روش کار
این مطالعه توصیفی - تحلیلی و مقطعی که در سال 1392 انجام شد، میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی مشغول به کار در شهر بندرعباس نسبت به درمان avulsion دندان مورد ارزیابی قرار گرفت. 110 نفر به صورت سرشماری برای شمول در مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته و شامل دو قسمت اطلاعات فردی و سوالات آگاهی بود، که روایی و پایایی آن تایید شد. میزان آگاهی دندانپزشکان شرکت کننده در پژوهش بر اساس نمره کسب شده به سه گروه ضعیف (نمرات بین 40)، متوسط (نمرات بین 95) و خوب (نمرات بین 1410) تقسیم شد. اطلاعات به دست آمده در نرم افزار SPSS 16 وارد شد و با استفاده از آزمون های Withney-Mann و Wallis-Kruskal مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری 05/0از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
این مطالعه نشان داد، سطح آگاهی بیشتر دندانپزشکان (3/59 درصد) در مورد کنترل اورژانس avulsion متوسط است. بین میزان آگاهی با جنس، تجربه قبلی درمان avulsion، آموزش آسیب های دندانی بعد از فارغ التحصیلی، از نظر آماری رابطه معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به سطح آگاهی دندانپزشکان این مطالعه، به منظور کاهش درمان های نامناسب و جلوگیری از آنها، لازم است متناوبا دوره های بازآموزی درمان آسیب های تروماتیک دندانی برای دندانپزشکان شاغل برگزار گردد
زبان:
انگلیسی
صفحات:
393 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p1543170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!