ارزیابی ویژگی های روان سنجی مقیاس فعال ساز رفتاری (BAS) و بازداری رفتاری (BIS) مرتبط با تکانشگری و اضطراب

چکیده:
زمینه و هدف
با وجود تلاش های صورت پذیرفته پیرامون سنجش ابعاد نظریه حساسیت به تقویت(RST)، یکی از دشواری های اصلی نظریه گری نبود مقیاس روانسنجی مطلوب است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سیستم فعال ساز و بازداری رفتاری در گروه های غیربالینی صورت گرفت.
روش کار
جامعه پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه ارومیه و خوارزمی بودند که از این میان به ترتیب 368 و 472 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شد. جهت تعیین مشخصات روان سنجی مقیاس سیستم فعال ساز و بازداری رفتاری از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. سپس اعتبار این مقیاس از طریق ضریب آلفاء کرونباخ و باز آزمایی سنجیده و دو نیم سازی، همچنین روایی ملاکی آن با مقیاس عاطفه مثبت و منفی و پرسش نامه حساسیت به پاداش و تنبیه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی چهار عامل را استخراج کرد. همچنین شاخص های برازش در تحلیل عاملی تاییدی از الگوی چهار عاملی حمایت کرد. ضرایب آلفاء، باز آزمایی و دو نیم سازی حاکی از ثبات درونی مطلوب بوده و الگوهای ضرایب همبستگی بین خرده مقیاس های نسخه ی فارسی پرسشنامه ی سیستم های فعال ساز و بازداری رفتاری با مقیاس عاطفه مثبت و منفی و پرسش نامه حساسیت به پاداش و تنبیه حاکی از روایی ملاکی خوب مقیاس بود.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر مشابه فرهنگ اصلی بود، بنابراین نسخه ی فارسی مقیاس سیستم های فعال ساز و بازداری رفتاری برای بررسی ویژگی های منطبق با سیستم BAS و BIS و خرده مقیاس های آنها ابزار مطلوبی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!