بررسی عملکرد داروسازان درمورد درخواست داروهای بدون نسخه سرفه، اسهال و سرماخوردگی در داروخانه های همدان در سال 1394

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
داروسازان به طور معمول با درخواست های دارویی بدون نسخه بیماران مواجه می شوند. بررسی عملکرد داروساز در درمان بیمار، نحوه ارزیابی شرایط بیمار توسط وی و هم چنین رویکرد داروساز در تجویز داروهای بدون نسخه از اهداف اصلی این مطالعه است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، سناریوهای سرفه، اسهال و سرماخوردگی از طریق پرسش نامه ها بدست آمد. سناریو ها با تعیین سوالات کلیدی طراحی شدند. از لیست داروخانه های همدان 46 داروخانه به طور تصادفی برای هر سناریو انتخاب و سپس آنالیز شد. بررسی عملکرد داروسازان شامل میزان مداخله در مورد داروهای بدون نسخه، استفاده از سوالات کلیدی، بیان عوارض و تداخلات دارویی و همچنین نحوه تجویز داروها انجام شد. هم چنین تاثیر جنس داروساز و نوع داروخانه تعیین گردید.
نتایج
در مجموع 179 مراجعه به داروخانه ها انجام شد که در 41 مراجعه داروساز مسئول فنی حضور نداشت (9/22%)، که میزان عدم حضور داروساز در سه مراجعه پیاپی به داروخانه های حاشیه ای به طور معنی داری از داروخانه های مرکزی بیشتر بود. هم چنین عملکرد داروساز در زمینه بیان تداخلات دارویی در داروخانه حاشیه ای به طور معنی داری نسبت به داروخانه های مرکزی ضعیف تر بود. در داروخانه های حاشیه ای تعداد اقلام بیشتری نسبت به مرکزی تجویز می شد و این مورد برای داروسازان مرد نیز نسبت به داروسازان زن صدق می کرد.
نتیجه نهایی: این مطالعه نشان می دهد که علیرغم پرسیده شدن سوالات کلیدی توسط اکثر داروسازان، توصیه نهایی ضعیف بود. برای بهبود عملکرد داروسازان تغییرات سیستم آموزشی دانشجویان داروسازی و نظارت مستمر و موثر مسئولین بر عملکرد داروسازان در مورد داروهای بدون نسخه پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!