بررسی دیدگاه مربیان و متخصصان توانبخشی حرفه ای در مورد تاثیر کارگاه های حرفه آموزی بر توانبخشی حرفه ای افراد کم توان ذهنی وجسمی

چکیده:
مقدمه
یکی از اقدامات توانبخشی جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی زندگی افراد کم توان با نیازهای ویژه، توانبخشی حرفه ای می باشد. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه مربیان و متخصصان توانبخشی در مورد تاثیر کارگاه های حرفه آموزی بر توانبخشی حرفه ای افراد کم توان ذهنی و جسمی می باشد.
روش
جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان متخصص توانبخشی (38 نفر) و مربیان و کمک مربیان (34 نفر) که در مراکز حرفه آموزی و کارگاه های حمایتی-تولیدی غیردولتی توانبخشی استان کرمان (8 مرکز) مشغول خدمت می باشند (در مجموع72 نفر)، تشکیل می دهد. روش نمونه گیری در این مطالعه سرشماری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل پنج سوال بود. روایی محتوای آزمون توسط نظر ده نفر از کارشناسان مسئول و صاحب نظر در نظارت بر مراکز حرفه آموزی افراد کم توان با نیازهای ویژه مورد تایید قرارگرفت. پایایی آزمون نیز بر اساس آلفای کرونباخ 7/0محاسبه شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون آماری یو من ویتنی ) تحلیل شد.
نتایج
میانگین نمره نگرش شرکت کنندگان 92/37، مربیان 40/38 و متخصصان توانبخشی 50/37 بود. نگرش شغلی افراد شرکت کننده به تاثیر کارگاه های حرفه آموزی بر توانبخشی حرفه ای افراد کم توان ذهنی و جسمی مثبت بود. نگرش مربیان با متخصصان توانبخشی تفاوتی نداشت. بین نگرش مربیان و متخصصان در مورد تاثیر نوع کارگاه های حرفه آموزی بر میزان رغبت وعلایق شغلی افراد کم توان تفاوت معناداری وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
متخصصان توانبخشی معتقدند کارگاه های حرفه آموزی با علایق و رغبت های شغلی تناسب زیادی داشته است و از دلایل آن می تواند این باشد که این کارگاه ها با توجه به نظر ارزشیابان حرفه ای، مربیان، متخصصان، نیاز بازار بومی و همچنین رغبت های افراد کم توان با نیازهای ویژه راه اندازی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!