پژوهشی در باب توان تحلیلی «مربع نشانه شناختی» در خوانش شعر

چکیده:
مربع نشانه شناختی به مثابه الگویی که مبانی دلالت را طرح و تبیین می کند نخستین بار توسط گرماس طراحی شد. این الگو که بر نحو اولیه دلالت استوار است و حاصل بسط منطقی تقابل های دوگانی به شمار می رود، در آغاز، برای تحلیل ساختار روایت به کار گرفته شد، اما بعدها گرماس، راستیه و برخی از اعضای مکتب پاریس آن را در حوزه نشانه شناسی شعر نیز به کار بردند. با وجود این، در پژوهش هایی که بر این اساس در ادبیات فارسی صورت گرفته است، این الگو عمدتا در تحلیل ساختار روایی حکایت های منظوم یا منثور استفاده شده است و تحقیق مستقلی که موضوع دلالتمندی شعر را بر اساس مربع نشانه شناختی توجیه و تبیین کند به چشم نمی خورد. بر این اساس، پژوهش حاضر می کوشد ضمن ارایه کلیاتی درباره این الگو، آن را در خوانش نشانه شناختی شعر به کار گیرد. بنابراین، پس از بررسی مولفه های اصلی مربع نشانه شناختی و نحوه ترکیب این مولفه ها، کوشیده شده است نحوه سازمان دهی درونی عناصر، به طور موردی، در غزلی از عطار، مولوی و حافظ بر این اساس بررسی و تحلیل شود. چنین پژوهشی علاوه بر اینکه امکان بررسی ساختاری غزل را از چشم انداز نشانه شناسی فراهم می آورد و برخی از تلقی های پنهان شعر را آشکار می کند، الگویی خواننده محور به دست می دهد که نشان می دهد یک خواننده توانمند چگونه مولفه های معناشناختی را، در راستای فهم شعر، شناسایی و طبقه بندی می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 40
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1558113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!