اثر محافظتی دوزهای مختلف کانابیدیول بر میزان نفوذپذیری سد خونی- مغزی و آسیب های حاصل از مدل ایسکمی مغزی در موش صحرایی

چکیده:
زمینه و هدف
سکته ی مغزی از بیماری های نورولوژیکی است که سرعت وقوع آن در جوامع در حال توسعه رو به افزایش است. کانابیدیول ترکیبی غیرروان گردان از گیاه شاهدانه است که امروزه در زمینه ی پژوهش های بنیادی و درمانی توجه محققین را به خود جلب کرده است. به طوری که از بارزترین خصوصیت آن، اثرات نوروپروتکتیو قوی است که در مدل های حیوانی صرع، آلزایمر و پارکینسون به خوبی آن را نشان داده است. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثر کانابیدیول بر آسیب های سکته ی مغزی به ویژه انسجام سد خونی- مغزی بود.
روش بررسی
تعداد 66 سر موش صحرایی بالغ نر از نژاد ویستار انتخاب و به صورت تصادفی به شش گروه اصلی تقسیم بندی شدند. با استفاده از جراحی استریوتکسی، کانول در بطن جانبی مغز تعبیه شد. کانابیدیول در دوزهای 50 ،100 و200 نانو گرم به مدت پنج روز به بطن جانبی تزریق گردید. بعد از تیمار، موش ها تحت عمل جراحی ایسکمی مغزی قرار گرفتند و بعد از 24 ساعت، نقایص نورولوژیکی، حجم انفارکتوس و میزان نفوذ پذیری سد خونی- مغزی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که کانابیدیول در دوزهای 100 و200 نانو گرم در ایسکمی مغزی موجب کاهش قابل توجهی در نقایص نورولوژیکی، حجم انفارکتوس و نفوذپذیری سد خونی- مغزی در مقایسه با گروه حلال گردید.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه بیان می دارد که کانابیدیول احتمالا با کاهش میزان نفوذپذیری سد خونی- مغزی و نقایص نورولوژیکی، آسیب های حاصله از ایسکمی را که به صورت انفارکتوس بروز می کند را به طور قابل توجهی تخفیف می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!