تاثیر پیش تیمار آب داغ و اسید رقیق بر ویژگی های شیمیایی ریشه شیرین بیان

چکیده:
در این تحقیق، ابتدا ریشه شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) که در یک کارخانه در استان کرمان عصاره گیری شده بود، تحت فرایند پیش هیدرولیز قرار گرفته و سپس ترکیبات شیمیایی (درصد مواد استخراجی، درصد لیگنین، درصد هولوسلولز)، بازده فرایند هیدرولیز و افت وزنی تفاله آن اندازه گیری گردید. عملیات پیش هیدرولیز تحت آب داغ، آب داغ و سپس اسید سولفوریک 5/0 درصد و نیز اسید سولفوریک با درصدهای 0/5، 1، 1/5 و 2 درصد بر روی تفاله فوق الذکر انجام پذیرفت. نمونه ها در آب داغ در دمای 150 درجه سانتی گراد و در سه زمان 30، 60 و 90 دقیقه، در ترکیب آب داغ و اسید سولفوریک 0/5 درصد در دمای 150 درجه سانتی گراد و در زمان 60 دقیقه و در اسید سولفوریک تنها، در دمای 130 درجه سانتی گراد و در زمان 60 دقیقه تحت فرایند پیش هیدرولیز قرار گرفتند. نتایج نشان داد در مورد تیمار پیش هیدرولیز با آب داغ، زمان 60 دقیقه از نظر بازده، افت وزنی، درصد لیگنین و درصد هولوسلولز از عملکرد مطلوبتری برخوردار بوده است. همچنین در مورد پیش هیدرولیز حاوی اسید سولفوریک، سطح اسید 2 درصد گزینه مناسبی به لحاظ حداکثر درصد هولوسلولز و حداقل درصد لیگنین بوده بطوریکه می توان این تیمار را برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر نظیر بیواتانول از ریشه شیرین بیان پیشنهاد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 140
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1558605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!