برنامه تحویل و توزیع بهینه آب در شبکه آبیاری با استفاده از الگوریتم های بهینه سازی تکاملی (مطالعه موردی شبکه آبیاری زیر سد جیرفت)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برنامه ریزی جهت بهره برداری بهینه از شبکه آبیاری یک راه حل کارآمد در صرفهجویی مصرف آب، افزایش سطح زیرکشت و بهبود عملکرد کشاورزی است. مسئله تحویل و توزیع آب در شبکه آبیاری یک مسئله بهینه سازی چند هدفه، چند متغیره و چند محدودیتی است. حل چنین مسئله ای نیازمند روش های بهینه ساز قدرتمند است. الگوریتم های تکاملی گروهی مهم از الگوریتم های جستجو هستند که در آنها با استفاده از قوانین تکاملی موجود در طبیعت برای یافتن جواب مناسب بهره گرفته می شود . در این مطالعه برنامه تحویل و توزیع ارائه شده در شبکه آبیاری با استفاده از بهینه سازی شد و با نتایج الگوریتم ژنیتک مقایسه شد. مدل برنامه توزیع آب در انشعابات کانال های توزیعکننده PSO الگوریتم های رقابت استعماری و به گونه ای ارائه شده که اهداف متفاوتی اعم از کاهش ظرفیت کانال توزیع کننده و کاهش زمان مورد نیاز برای تکمیل برنامه آبیاری به صورت تک هدفی و دو هدفی بهینه گردد. در این برنامه ابتدا تعداد انشعابات، حد بالا و پایین میزان دبی تحویلی به هر انشعاب و سطح تحت پوشش هر انشعاب، نیاز ناخالص آبیاری، دور آبیاری و تعداد بلوک ها به عنوان ورودی به مدل معرفی می شود. با اجرای مدل بهترین نوبت بندی انشعابات در هر بلوک، حداقل ظرفیت کانال توزیع کننده و حداقل زمان آبیاری در شرایط بهینه به عنوان خروجی مدل ارائه می گردد. جهت کنترل و بررسی برنامه تدوینشده، برنامه بهینه تحویل آب در شبکه آبیاری پایین دست سد انحرافی جیرفت با استفاده از مدل تدوین شده اس تخراج شد . در نتیجه این مطالعه مشخص شد عملکرد الگوریتم رقابت استعماری نسبت به دو الگوریتم دیگر بهتر است که با استفاده از آن در حالت بهینه سازی دو هدفه جهت تامین نیاز آبیاری شبکه، ماکزییم دبی 1381 لیتر در ثانیه و ماکزیمم زمان آبیاری 236 ساعت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
830 تا 841
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1564171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!