مرور نظامند کیفیت کدگذاری تشخیص ها و اقدامات درمانی و عوامل موثر بر آن در ایران

چکیده:
مقدمه
یکی از چالش های همیشگی در ارتباط با کدگذاری تشخیص ها و اقدامات درمانی، کیفیت داده های حاصل از کدگذاری، است. صحت، پایایی، بهنگامی و کامل بودن، همگی از مولفه های کیفیت کدگذاری هستند. هدف این مطالعه بررسی پژوهش های انجام شده در خصوص کیفیت کدگذاری تشخیص ها و اقدامات درمانی و عوامل موثر بر آن در ایران، بود.
روش پژوهش: این پژوهش، یک مطالعه مروری نظامند است، که در آن تمامی مقالات چاپ شده مربوط به موضوع تحقیق در بازه زمانی فرودین 1380 تا پایان اسفند 1394 (مارس2001 تا مارس 2015) مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور یافتن مقالات جستجوی اینترنتی در پایگاه های داخلیMagiran ،Barakat Knowladege Network System ،Irandoc ، SID و پایگاه های خارجیGoogle scholar، Science Directو PubMed و با کلیدواژه های فارسی و انگلیسی صورت گرفت. 200 مقاله چاپ شده به زبان فارسی و انگلیسی بازیابی شد و در نهایت 14 مقاله مرتبط شناخته شد و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
چهار مقاله به طور اختصاصی به بررسی مولفه های کیفیت کدگذاری، شش مقاله به بررسی عوامل موثر بر کیفیت کدگذاری، و چهار مقاله نیز به صورت مشترک هر دو موضوع مولفه ها و عوامل موثر بر کیفیت کدگذاری را بررسی کرده بودند. از مولفه های کیفیت کدگذاری، بیشتر مطالعات (هفت مورد) صحت کدگذاری را مورد بررسی قرار داده بودند. در خصوص عوامل موثر بر کیفیت کدگذاری، بیشتر مطالعات (پنج مورد) به بررسی نقش اصول مستندسازی و تشخیص نویسی پرداخته بودند.
نتیجه گیری
در مجموع یافته های مطالعه نشان داد که از بین مولفه های کیفیت کدگذاری ویژگی بهنگامی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. در خصوص عوامل موثر بر کیفیت کدگذاری یافته های مطالعه نشان دهنده اهمیت نقش رعایت اصول مستندسازی در کیفیت کدگذاری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1565670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!