رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده:
مقدمه
رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، پیامدهای مهمی برای سازمان ها به همراه دارد. بروز این رفتارها می تواند سبب افزایش عملکرد و کارایی سازمانی شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین جو سازمانیو رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی بود که بطور مقطعی در سال 1393 انجام شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های جو سازمانی لایل ساسمن و سام دیپ (1989)، و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1987) به همراه ویژگی های دموگرافیک کارکنان بود. جهت کسب اعتبار علمی پرسش نامه های مزبور از روش روایی محتوایی با CVI بالاتر از 8/0 و برای پایایی آن ها از روش آزمون-بازآزمون و تعیین آماره ضریب همبستگی برابر 95/0 برای جو سازمانی و 79/0 برای رفتار شهروندی سازمانی استفاده شد. بر اساس فرمول کوکران تعداد 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در نهایت تعداد 241 پرسشنامه بصورت کامل در اختیار پژوهش گر قرار گرفت. جهت تحلیل آماری از نرم افزار Spss استفاده شد و برای تحلیل رابطه بین متغیرها از آزمون های پیرسون، اسپیرمن، تی و آنوا بهره برداری لازم به عمل آمد. میزان رعایت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بالاتر از حد میانگین و بیش از نیمی از آنها از جو سازمانی موجود رضایت دارند.
یافته ها
بین جو سازمانی با رفتار شهروندی و تمامی ابعاد آن رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. هم چنین جو سازمانی به میزان 14% بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیرگذار بود.
نتیجه گیری
استقرار جو مناسب و مورد رضایت کارکنان بر فضای سازمان ها موجب بروز رفتارهای فرانقش و خود جوش از سوی کارکنان خواهد شد که در نهایت می تواند در موفقیت سازمان ها تاثیرگذار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1565672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!