اثر ضد عفونی کنندگی هالامید پنج در هزار بر روی ارگانیسمهای نواحی مختلف خوابگاه دختران

چکیده:
زمینه و اهداف
وجود میکروارگانیسمهای پاتوژن در مناطقی که افراد زیادی از آنها استفاده می کنند، خطر بالقوه انتقال این میکروارگانیسمها را در جامعه افزایش می دهد. این مطالعه، در خوابگاه دختران فجر 2 دانشگاه علوم پزشکی تبریزی انجام شد. بعد از تبدیل محل به خوابگاه، برای ضد عفونی آن از ترکیبات هالامید 5 در هزار (کلرامین) استفاده شده بود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر ضدعفونی کنندگی ترکیب هالامید بر نواحی مختلف خوابگاه بود. برای مقایسه میکروارگانیسم های جدا شده، نمونه برداری یکسانی از محل خوابگاه دختران فجر 1 دانشگاه نیز به عمل آمد تا حضور هرگونه ارگانیسم پاتوژن متعلق به کاربری قبلی مشخص گردید.
روش بررسی
نمونه برداری از محلهای مختلف هر دو خوابگاه انجام شد. سوابهای تهیه شده بلافاصله در محیط کشت "تریپتی کیس سوی براث" قرار داده شدند. بعد از انکوباسیون، نمونه ای از محیط فوق به محیط های کشت منتقل شد و رشد هر گونه ارگانیسم تحت مطالعه قرار گرفت. برای بررسی از نظر عوامل قارچی نیز نمونه های از محیط فوق به محیط های کشت منتقل شد و رشد هر گونه ارگانیسم تحت مطالعه قرار گرفت. برای بررسی از نظر عوامل قارچی نیز نمونه های تهیه شده در محیط های کشت قارچی و در دمای 25 درجه سانتیگراد نگهداری شدند و در هر روز از نظر رشد قارچ ها مورد مطالعه قرار گرفتند؛ ارگانیسمها پس از رشد لازم ، تعیین هویت شدند.
یافته ها
نتیجه مطالعه، نشانگر حضور باکتری های بالقوه پاتوژن بود (از قبیل سودوموناس و باکتری هایی که اغلب در عفونت های بیمارستانی دخالت دارند، مانند اشریشیاکلی، کلیسیلا، پروتئوس و نیز باکتری های فرصت طلب از قبیل استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و باسیلوس سوبتیلیس). از نظر قارچ های ایزوله شده نیز مخمرها و قارچ های رشته ای (از نوع ساپروفیت) شناسایی شدند. مقایسه میکروارگانیسمهای دو خوابگاه، نشانگر حضور بیشتر باکتری های گرم منفی و قارچها در خوابگاه دختران فجر 2 بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشانگر عدم کارآیی لازم هالامید در هزار در حذف باسیلهای گرم منفی و اسپور قارچهای ساپروفیت هستند و نیاز به استفاده از روش های موثر ضدعفونی را گوشزد می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p156739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!