عوامل د رون سازمانی موثر بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرایند د اد رسی و راهکارهای پیشگیری از آن (مطالعه مورد ی کارکنان پلیس آگاهی، پلیس مبارزه با مواد مخد ر و سرکلانتری های پنجم و نهم فرماند هی انتظامی تهران بزرگ)

چکیده:
زمینه و هد ف: امروزه رفتار خوب یا بد پلیس می تواند نماد خوبی و بد ی حاکمیت در جامعه باشد . بر این اساس در سال های اخیر رویکرد پلیس در فرایند د اد رسی و کشف جرایم بر منع استفاده از خشونت و بهره مند ی از روش های علمی قرار گرفته است. باوجود این، باید مواظب بود که ماموران پلیس در برخورد با متهمان مرتکب اعمال خشونت نشوند . عواملی که ممکن است در بروز خشونت د خالت د اشته باشند به سه د سته فرد ی، د رون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می شوند . هدف این مقاله احصای عوامل د رون سازمانی موثر بر احتمال بروز خشونت پلیس و راهکارهای پیشگیری از آن است.
روش
این پژوهش از نظر نوع کاربردی و از نظر روش انجام توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن تعد اد 1200 نفر از دو گروه کارکنان و فرهیختگان انتخاب شد ند . تعد اد نمونه با استفاده از از فرمول کوکران 270 نفر و با شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای نظام مند از هر دو گروه انتخاب شد ند . گرد آوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته صورت گرفت. قبل از توزیع پرسش نامه، اعتبار و پایایی آن مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت.
یافته ها
مهم ترین یافته پژوهش بیان گر آن است که تفاوت نظرهای دو گروه کارکنان و فرهیختگان با اطمینان 99 درصد معناد ار است و از بین عوامل د رون سازمانی موثر در احتمال بروز خشونت، احتمال فشارهای غیرمنطقی سلسله مراتب برای بالا برد ن آمار کشف جرم، در رتبه اول، احتمال کمبود نیرو و فشار کاری زیاد در نتیجه این کمبود ، در رتبه دوم و کم توجهی احتمالی در استفاده از نیروهای متخصص برای کشف علمی جرایم در نتیجه این کمبود ، در رتبه سوم اهمیت قرار د ارند .
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که د سته اول از پاسخگویان یعنی کارکنان، عوامل د رون سازمانی را به میزان 56.50 درصد و د سته دوم یعنی فرهیختگان آن را به میزان 72.10 درصد در احتمال بروز خشونت پلیس در فرایند د اد رسی موثر می د انند . در مجموع هر دو گروه، عوامل د رون سازمانی را به میزان 61.50 درصد در احتمال بروز خشونت موثر می د انند . بنابراین ضرورت د ارد که مسئولان ستاد ی و اجرایی پلیس در سیاست گذاری ها به عوامل د رون سازمانی که ممکن است موجب بروز خشونت پلیس شود توجه ویژه د اشته باشند و برای پیشگیری از بروز چنین عواملی برنامه ریزی کنند .
زبان:
فارسی
صفحات:
560 تا 583
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1567921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!