تاثیر عوامل فردی و محیطی بر قصد به ادامه مشارکت در سیستم های یادگیری الکترونیکی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)

چکیده:
مقدمه
امروزه سیستم های یادگیری الکترونیکی در فضای مجازی به عنوان بستر آموزش استفاده می شود. با وجود مزایای متعدد این سیستم ها، مشارکت یادگیرندگان در این محیط ها کم است و محیط های آموزشی سنتی را ترجیح می دهند بنابراین لازم است روش های افزایش مشارکت یادگیرندگان در این سیستم ها بررسی شود.
روش
پژوهش حاضر از نظر جهت گیری تحقیق از نوع تحقیق های کاربردی، از نظر استراتژی از نوع تحقیقات کمی و از نظر هدف توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، دانشجویان مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان (200 نفر) است که به روش نمونه گیری ساده در دسترس مطابق جدول مورگان 127 پرسشنامه توزیع شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن از طریق نظر خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ سنجیده شد. برای تحلیل داده ها از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار SmartPLS نسخه 2 استفاد شد.
نتایج
یافته ها نشان داد مقدار t-value بین امنیت روانی جو ارتباطی و پاسخ گویی درک شده برابر 72/16 و بین پاسخ گویی درک شده با قصد به ادامه مشارکت 361/0 (96/1≥t) است. بنابراین رابطه معناداری برای این مسیر وجود ندارد. اما t-value بین خودکارآمدی و رضایت مندی برابر 132/2 و بین رضایتمندی و قصد به ادامه مشارکت برابر 327/2، رابطه مثبت و معناداری (96/1≤t) به ترتیب با ضرایب همبستگی 143/0 و510/0 وجود دارد. همچنین امنیت روانی جو ارتباطی و پاسخ گویی درک شده به صورت غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی رضایت مندی بر قصد ادامه مشارکت به ترتیب با ضرایب 168/0 و 225/0 موثر است.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد عوامل فردی بر قصد به ادامه مشارکت موثر بوده و عوامل محیطی از طریق میانجی گری عوامل فردی بر قصد به ادامه مشارکت موثرند بنابراین مدیران و اساتید سیستم های یادگیری الکترونیکی باشد به تحریک انگیزه های فردی توجه ویژه ای داشته باشند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
25 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1570022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!