بررسی میزان تمایل روستاییان به تشکیل تعاونی گیاهان دارویی جهت کارآفرینی در منطقه هزار جریب بهشهر

چکیده:
شرکت تعاونی سازمانی اقتصادی- اجتماعی است که از تجمع افراد به منظور ایجاد اشتغال در زمینه خاصی برای رسیدن به اهداف مشترک اعضا بوجود آمده است. این سازمان بهره کشی از فرد را طرد می کند و هدف اصلی آن کارآفرینی، جمع ارزش های انسانی و اخلاقی با هدف های اقتصادی است. در زمینه گیاهان دارویی در منطقه هزار جریب شهرستان بهشهر در سطح تقریبا 10 هکتار و به طور آزمایشی کار آغاز شده است که جهت توسعه آن نیاز به حمایت بیشتری از سوی نهادهای ذیربط احساس می گردد. مطالعه حاضر به منظور سنجش زمینه تشکیل شرکت تعاونی گیاهان دارویی در شهرستان بهشهر (بخش یانه سر) جهت کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی جدید صورت گرفته است. از میان 33 روستای بخش یانه سر تعداد 10 روستا به روش تصادفی (به کمک جدول اعداد تصادفی) انتخاب گردیدند و در هر روستا از لیست مالکین اراضی، 5 نفر به روش تصادفی برای تکمیل پرسش نامه ها انتخاب شدند. سطح سنجش این مطالعه مقیاس اسمی بوده و از آزمون همبستگی گودمن در بررسی متغیر ها استفاده شده است. نتایج نشان داد که تمایل افراد به عضویت در شرکت های تعاونی با شغل اصلی افراد، مشکلات تولید، میزان رضایت مندی و آشنایی افراد مورد مطالعه با وظایف شرکت تعاونی، رابطه معنی دار نداشته و با سن کشاورزان، میزان تحصیلات افراد، مالکیت اراضی زراعی، نوع محصول زراعی تولیدی، سابقه تولید گیاهان دارویی، سابقه عضویت در شرکت های تعاونی موجود رابطه معنی دار دارد. همچنین، کشاورزان به دلایلی از جمله عدم آشنایی با انواع گیاهان دارویی قابل کشت، طریقه تولید آنها و عدم اطمینان و رضایت از درآمد مناسب حاصل از تولید و فروش این گیاهان تمایلی برای کشت این گیاهان نشان نمی دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 95
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1582988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!