بررسی عوامل موثر بر اندومتریوز در زنان سنین باروری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اندومتریوز، یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین بیماری های زنان است. هدف از این مطالعه تعیین عوامل موثر بر اندومتریوز در زنان سنین باروری با استفاده از رگرسیون لجستیک بود.
روش بررسی
در این مطالعه مورد – شاهدی، کلیه بیماران مبتلا به اندومتریوز (250 نفر) مراجعه کننده به بیمارستان حضرت رسول (ص) شهر تهران که به روش لاپاراسکوپی، بیماری آنان تشخیص داده شده بود به عنوان مورد و نفرات بعدی که به روش لاپاراسکوپی، عدم اندومتریوز در آنان تشخیص داده شده بود به عنوان شاهد (250 نفر) بررسی شدند. داده ها از پرونده آنها استخراج شد. عوامل موثر بر اندومتریوز از طریق روش رگرسیون لجستیک در سطح خطای 5% با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 22) تحلیل شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سن زنان گروه مورد (62/0±84/34) اختلاف معنی داری نسبت به گروه شاهد (55/0±75/33) داشت (02/0p=). با انجام رگرسیون لجستیک تک متغیری، متغیرهای سن، قاعدگی نامنظم، طول سیکل قاعدگی، مدت زمان خونریزی، تعداد حاملگی، تعداد تولد زنده، نازایی، لکه بینی قبل از قاعدگی در سطح خطای 2/0 کاندید ورود به رگرسیون لجستیک چند متغیری شدند که سن، تعداد تولد زنده و لکه بینی قبل از قاعدگی به عنوان عوامل موثر بر ابتلای به بیماری اندومتریوز و تولد زنده، عوامل محافظت کننده ای پیشگویی شدند.
نتیجه گیری
سن، تولد زنده و لکه بینی قبل از قاعدگی به عنوان عوامل موثر بر ابتلای اندومتریوز پیشگویی شدند که افزایش آگاهی زنان در خصوص این عوامل، ممکن است در تشخیص به موقع و درمان این بیماری کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p1583645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!