ارزیابی شیوع عفونت ویروس های اپشتین بار و هرپس سیمپلکس در بیماران اسکیزوفرنی و دوقطبی در مقایسه با افراد سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به دلیل خاصیت نوروتروپیک بودن و اختفا، بعضی ویروس ها به خصوص هرپس ویروس ها، به عنوان عوامل احتمالی در بسیاری از اختلالات سیستم عصبی مرکزی از جمله اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در نظر گرفته می شوند. در این مطالعه، با سنجش سطح آنتی بادی IgG ویروس های هرپس سیمپلکس (HSV) و اپشتین بار(EBV) ، به بررسی ارتباط ابتلا به این ویروس ها و بیماری های ذکرشده پرداخته شد.
روش تحقیق: در این مطالعه مورد-شاهدی، در کل 92 نمونه سرم شامل 46 مورد از بیماران ارجاعی به بیمارستان روان پزشکی ایران و 46 مورد از کارکنان سالم دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان گروه شاهد، مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ها از نظر سطح آنتی بادی IgG بر ضد HSV 1&2و EBV، توسط کیت الایزا ارزیابی شدند و حضور و عدم حضور ژنوم EBV در آنها به روش Real-time PCR بررسی گردید.
یافته ها
میزان شیوع آنتی بادی HSV1&2 در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی و گروه کنترل سالم به ترتیب4/80% و 6/82% به دست آمد. بررسی نتایج، اختلاف معنی داری از نظر آنتی بادی ضد 1&2 HSV نشان نداد (79/0P=). میزان شیوع آنتی بادیEBV در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی 100% و در افراد گروه کنترل سالم 1/89% به دست آمد. نتایج حاصل، نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار در دو گروه از نظر تیتر آنتی بادی ضدEBV بود (02/0P=). در خصوص شناسایی ژنوم EBV هیچ مورد از نمونه ها مثبت گزارش نشدند.
نتیجه گیری
یافته های این تحقیق نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین سابقه ابتلا به EBV با بیماری اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی وجود دارد؛ اما این ارتباط در مورد سابقه ابتلا به HSV با ایجاد بیماری های ذکرشده وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1584145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!