نقش سرمایه اجتماعی در تقویت امنیت مرزی (مورد مطالعه: منطقه مرزی گرمی)

چکیده:
حفاظت و صیانت از نقاط مرزی یک کشور و یک پارچه کردن نیروهای دولتی و قومیت های مختلف ساکن در نواحی مرزی، همواره یکی از مهم ترین و در عین حال مشکل ترین تکالیف برای هر کشور می باشد. این مساله همواره یکی از اصلی ترین برنامه های امنیت است. هدف این مقاله، بررسی مولفه های سرمایه اجتماعی و اثرات آن در تقویت امنیت مرز می باشد. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش تحلیلی- تبیینی است که با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. ساکنان مرزی بخش موران به تعداد 13271 نفر، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 195 نفر انتخاب شدند. روایی صوری پرسش نامه با کسب نظرات صاحب نظران در دانشگاه و کارشناسان اجرایی مربوطه به دست آمد. آزمون مقدماتی نیز برای به دست آوردن پایایی ابزار پژوهش انجام گرفت و ضرایب آلفای کرونباخ (α) برای بخش های مختلف پرسش نامه بین 80/0 الی 83/0 محاسبه شد. در نهایت، نتایج تحقیق نشان داد که به جز مولفه های تعاون اجتماعی، تضاد اجتماعی، اعتماد به غریبه ها و مشارکت اجتماعی، بین تمامی مولفه های سرمایه اجتماعی با متغیر امنیت مرز رابطه معنی داری وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 174
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1589999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!