طراحی و روانسنجی ابزار سنجش سلامت معنوی بیماران مسلمان براساس آموزه های اسلامی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تا کنون مفهوم سلامت معنوی و ابزار سنجش آن براساس آموزه های اسلامی و شرایط بومی حاکم در ایران، تبیین نشده است. لذا مطالعه ترکیبی حاضر، برای توسعه مفهوم سلامت معنوی در پرستاری براساس آموزه های اسلامی، طراحی و روانسنجی ابزار سنجش سلامت معنوی در بیماران به انجام رسیده است.
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه اکتشافی تسلسلی از نوع مطالعات ترکیبی است. مرحله اول پژوهش، مطالعه ای کیفی به روش تحلیل مفهوم مدل هیبرید در 5 مرحله انجام شد. تحلیل داده ها براساس تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 7 صورت گرفت. برمبنای تعریف و ویژگی های بدست آمده برای مفهوم سلامت معنوی براساس آموزه های اسلامی در پرستاری، پرسشنامه اولیه ای با 82 آیتم طراحی شد. در مرحله دوم یا کمی، یک مطالعه توصیفی مقطعی برای روانسنجی پرسشنامه طراحی شده بر روی 310 بیمار انجام شد. روانسنجی پرسشنامه مذکور براساس روایی صوری، محتوا، سازه و پایایی از طریق آلفای کرونباخ، با استفاده از نرم افزار SPPS11 انجام شد.
یافته ها
یافته های بخش کیفی مطالعه حاضر، تعریف سلامت معنوی، 30 ارجاعات تجربی، پیش آیندها و پیامدهای آن براساس آموزه های اسلامی در بیماران مسلمان در ایران بدست آمد. در بخش کمی مطالعه حاضر، ابزار سنجش سلامت معنوی در بیماران مسلمان براساس آموزه های اسلامی، دارای 32 آیتم و در دو بخش آیتمهای شناختی و رفتاری به دست آمد.
نتیجه گیری
طراحی الگوی مراقبت پرستاری برای ارتقای سلامت معنوی و پیگیری اثرات خدمات پرستاری بر سلامت معنوی بیماران، براساس زمینه حاکم بر جامعه ایران اسلامی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1596550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!