طراحی سبد سرمایه گذاری با استفاده از رویکرد سناریو نگاری با بکارگیری روش برنامه ریزی بر پایه فرض

چکیده:
بازار سرمایه از ارکان اصلی اقتصاد هر کشور است که از آن به عنوان ویترین و دماسنج اقتصادیاد شده که بیانگر وضعیت اقتصاد کشور است. طراحی سبد سرمایه گذاری به عنوان یکی از مهم ترین مباحث مطرح در حوزه مالی همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده است.
این پژوهش ابتدا با شناسایی مهمترین عوامل موثر بر بازار سرمایه آغاز شده و با بکارگیری پرسشنامه و بهره گیری از نظرات خبرگان حوزه مالی به انتخاب عوامل بحرانی می پردازد. اطلاعات استخراج شده این مرحله ورودی پرسشنامه بعدی قرار گرفته که هدف آن سنجش همسانی است. خبرگان در این پرسشنامه به انتخاب یکی از ابعاد هر عدم قطعیت و تاثیر آن بر شاخص صنایع بورسی مبادرت نمودند. جهت محاسبه میزان همسانی میان عدم قطعیت ها و صنایع از آزمون کاپا استفاده شد. سپس به تحلیل نتایج حاصل از مرحله قبل با استفاده از روش برنامه ریزی بر پایه فرض پرداخته شد. در مرحله آخر با در نظر گرفتن سناریوهای ممکن و محتمل اقدام به انتخاب سهم از میان صنایع برگزیده با استفاده از روش برنامه ریزی بر پایه فرض گردید. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل آماری داده ها و ترسیم نمودارها از spss و excelاستفاده شده است.
برنامه ریزی بر پایه فرض از روش های آینده پژوهی می باشد. در این پژوهش یک روش کیفی جدید به منظور طراحی سبد معرفی گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که روش برنامه ریزی بر پایه ی فرض برای بهینه سازی پرتفوی کاربرد دارد و همچنین از عملکرد بهتری نسبت به شاخص بازار برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1599742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!