تحلیل وضعیت سلامت اجتماعی در استانهای کشور جمهوری اسلامی ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برای تحقق سلامت همه جانبه انسان ها، سلامت اجتماعی در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفت. تعریف و اندازه گیری سلامت اجتماعی در هرجامعه با توجه به شرایط آن متفاوت است. با تعیین ویژگی ها و اندازه گیری آن، وضعیت سلامت اجتماعی جوامع مشخص می شود و مداخله براساس شواهد برای بهبود و ارتقاء سلامت اجتماعی امکان پذیر است.
روش و
مواد
مطالعه حاضر در دو فاز کیفی و کمی اجرا شده است. در فاز کیفی، با بررسی متون چارچوب مفهومی مشخص و شاخص های مرتبط استخراج شدند. در فاز کمی، اطلاعات شاخص ها به تفکیک استان ها از منابع رسمی به دست آمد. با نظرسنجی از کارشناسان درباره اهمیت و دقت اطلاعات، شاخص های نهایی استخراج شد. از طریق استانداردسازی تک تک شاخص ها و با استفاده از مدل تجمیع (additive) نمره سلامت اجتماعی استان ها محاسبه و سپس رتبه بندی شدند. با استفاده از نرم افزار2.2.10 ArcGIs، نمای جغرافیایی سلامت اجتماعی استان ها ترسیم شد.
یافته ها
شاخص ترکیبی از 39 شاخص تشکیل شده که طبق آن مهم ترین مشخصات جامعه سالم، جامعه ای است که درآن مصرف مواد، کارکودکان، طلاق، بی کاری تحصیلکردگان، تنبیه و مواظبت ناکافی کودکان و مصرف دخانیات وجود نداشته باشد. استان یزد بالاترین رتبه سلامت اجتماعی و استان سیستان و بلوچستان آخرین رتبه را به دست آورد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر با ترسیم نمای کاملی از وضعیت سلامت اجتماعی استان ها، ابزار مهمی جهت سیاستگذاری مبتنی بر شواهد به دست می دهد. پیشنهاد می شود که برای پایش روندهای آینده مطالعات مشابه هر پنج سال یک بار انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!