گزارش یک مورد کمبود ویتامین B12 با علائم افسردگی، توهم و هذیان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ویتامین 12B یکی از ضروری ترین ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. تظاهرات روان پزشکی بیماران دچار کمبود ویتامین 12B اغلب شامل پرخاشگری و بی قراری به همراه تحریک پذیری و گیجی، اختلال در جهت یابی، فراموشی، اختلال در تمرکز و توجه، بی خوابی، بی اشتهایی می باشد. تاخیر در درمان بیماری کمبود ویتامین 12B ممکن است باعث عوارض غیر قابل برگشت در ساختار مغز گردد. در این یک مورد بیمار مبتلا به کمبود ویتامین 12B با علائم افسردگی، توهم و هذیان گزارش می گردد.
گزارش مورد: بیمار مرد میانسالی است که با تظاهرات بارز روان پزشکی شامل: بی قراری، کابوس های شبانه، توهمات بینایی شامل دیدن صحنه های آتش سوزی در منزل خود و جنگل های محوطه اطراف منزل، توهمات شنوایی و باور های هذیانی به همراه روحیه غمگین، افکار خودکشی بدون هیچگونه اقدام، اختلال در خواب و بی اشتهایی بوده که ابتدا به نورولوژیست مراجعه داشته و سپس به روان پزشک ارجاع داده شد. پس از معاینات روان پزشکی و بررسی های آزمایشگاهی شامل بررسی سطح ویتامین 12B با تشخیص کمبود ویتامین 12B تحت درمان قرار گرفت. سایر بررسی ها از قبیل آندوسکوپی و کولونوسکوپی نرمال بوده و آزمایشات تکمیلی شامل آنتی بادی فاکتور داخلی نیز نرمال گزارش گردید. بیمار با تشخیص بیماری کمبود ویتامین 12B تحت درمان با تجویز عضلانی آمپول ویتامین 12B قرار گرفت و بهبودی دراماتیک در تمامی علائم روان پزشکی پس از شروع درمان داشته است.
نتیجه گیری
با توجه به گزارش این مورد در می یابیم که تظاهرات روانپزشکی کمبود ویتامین 12B حتی در غیاب آنمی نیز می تواند اتفاق بیفتد
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 65
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1600302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!