شیوع تشنج های ایزوله، تکرار شونده و پایدار در بیماران مسموم با داروها و سموم و ارتباط آن با عوامل مختلف

چکیده:
مقدمه
مسمومیت به دنبال مصرف داروها و سموم، می تواند منجر به بروز تشنج از نوع ایزوله، تکرار شونده یا پایدار گردد. با توجه به تفاوت در دسترسی افراد به سموم و داروها در جوامع مختلف و خطرات تشنج، این مطالعه با هدف بررسی علل و ارتباط تشنج با یک سری عوامل، در بیماران مسموم با داروها و سموم تشنج زا انجام شد.
روش ها
نوع مطالعه، توصیفی- تحلیلی- مقطعی بود. اطلاعات بیماران مراجعه کننده به بیمارستان نور و علی اصغر (ع) اصفهان از فروردین 1393 تا مهر 1394 که با داروها یا سموم تشنج زا مسموم شده و سپس دچار تشنج های ایزوله، تکرار شونده یا پایدار شده بودند، در چک لیست ثبت گردید. تمام تحلیل ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
از 2319 بیمار مسموم با داروها و سموم تشنج زا، 137 بیمار دچار تشنج شدند. 101 نفر (3/74 درصد) از این افراد، دچار تشنج ایزوله و 35 نفر دیگر (7/25 درصد) دچار تشنج های پایدار و تکرار شونده شدند. 123 نفر اقدام به خودکشی کردند. خودکشی در سنین 29-20 سال و در مردان شایع تر بود. شایع ترین داروهای تشنج زا در نوع ایزوله، ترامادول (4/61 درصد)، مخلوط توام داروها (0/8 درصد) و داروهای ضد تشنج (Anticonvulsants) (9/7 درصد) و در نوع تکرار شونده و پایدار، ترامادول (1/37 درصد)، مخلوط توام داروها (6/28 درصد)، داروهای ضد افسردگی و شیشه (هر کدام 6/8 درصد) بودند.
نتیجه گیری
ایزوله، شایع ترین نوع تشنج می باشد و تشنج پایدار، شیوع بسیار کمی داشته است. بیشترین شیوع تشنج در سنین 29-20 سال، در مردان و در مسمومیت با ترامادول بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
958 تا 962
لینک کوتاه:
magiran.com/p1609152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!