پیش بینی سبک تصمیم گیری براساس خود تمایزیافتگی و تنظیم هیجان در نوجوانان دختر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
چگونگی تصمیم گیری افراد می تواند با میزان استقلال عاطفی و چگونگی تنظیم هیجان آنها در ارتباط باشد، از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش بینیسبک تصمیم گیری براساس خود تمایزیافتگی و تنظیم هیجان در نوجوانان دختر انجام شد.
روش بررسی
روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان شهر اراک در سال تحصیلی95-94 که تعداد کل آنها 4636 نفر بود و از میان آنها تعداد 354 نفر با استفاده از روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه خود تمایزیافتگی (DSI)، پرسشنامه سبک تصمیم گیری (DMSQ) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) گردآوری شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیونی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاکی از آن بود که بین اغلب مولفه های متغیر خود تمایزیافتگی با مولفه های متغیر سبک های تصمیم گیری رابطه معنی دار (05/0>p) وجود دارد. همچنین بین اغلب مولفه های متغیر تنظیم هیجان با مولفه های متغیر سبک های تصمیم گیری رابطه معنادار (05/0>p) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی در سطح (05/0>p) نشان داد که 44 درصد تغییرات حاصله در متغیر سبک تصمیم گیری با استفاده از دو متغیر خود تمایز یافتگی و تنظیم هیجان تبیین گردید و در این میان، مولفه های فاجعه آمیز کردن و جایگاه من بالاترین اهمیت را در پیش بینی متغیر سبک تصمیم گیری داشتند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت که استفاده افراد از راهبردهای مختلف تنظیم هیجان و همچنین میزان استقلال عاطفی و خود تمایزیافتگی آنها می تواند پیش بینی کننده سبک تصمیم گیری آنها باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1612421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!