تاثیر عصاره الکلی فرفیون (Euphorbia cyparissias) بر اسپرماتوژنز و سطح تستوسترون خون در موش صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

دیابت شیرین به عنوان یک اختلال آندوکرینی مزمن، دارای عوارض جانبی متعدد بوده و یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشورهای پیشرفته محسوب می شود. بیشتر داروهای صناعی مورد استفاده برای مقابله با دیابت و عوارض ناشی از آن در مصرف دراز مدت دارای اثرات جانبی متعددی هستند. بنابراین، امروزه استفاده از داروهای با منشا گیاهی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در طب سنتی از گیاه فرفیون به دلیل اثرات ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدتوموری آن استفاده شده است. در این بررسی تعداد 40 سر موش صحرایی نر ویستار در 4 گروه 10 تایی شامل گروه های شاهد، دیابتی، دیابتی تیمار با عصاره الکلی فرفیون با دز mg/kg250 (تیمار 1) و دیابتی تیمار با عصاره الکلی فرفیون با دز mg/kg500 (تیمار 2) تقسیم شدند. گروه های تیمار پس از ایجاد دیابت با داروی استرپتوزوسین، عصاره الکلی گیاه فرفیون را با دزهای mg/kg 500 و250 به مدت 21 روز از طریق گاواژ دریافت کردند. در گروه های شاهد و دیابتی هم حجم عصاره، سرم فیزیولوژی گاواژ گردید. در پایان، از گروه های مختلف نمونه خون جهت اندازه گیری غلظت سرمی گلوکز و تستوسترون و نمونه بافتی بیضه جهت مطالعه بافت شناسی و ارزیابی روند اسپرماتوژنز اخذ شد. غلظت سرمی گلوکز و تستوسترون در گروه تیمار 2 در مقایسه با گروه دیابتی تفاوتی معنی دار داشت (05/0p<). همچنین از نظر فاکتورهای وزن بیضه، ضریب تمایز لوله ای و ضریب اسپرمیوژنز بین گروه تیمار 2 با گروه دیابتی اختلافی معنی دار وجود داشت (05/0p<). نتایج مطالعه نشان داد که عصاره الکلی گیاه فرفیون دارای اثرات هیپوگلیسمیک بوده و موجب بهبودی پارامترهای هیستولوژی بافت بیضه و روند اسپرماتوژنز و همچنین افزایش سطح سرمی تستوسترون در موش های صحرایی دیابتی می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1613857 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!