مدل تصمیم گیری سازشی با استفاده از روشهای TOPSIS VIKOR بهطور همزمان برای مسایل برنامه ریزی چند هدفه غیرخطی با مقیاس بزرگ و ساختار بلوکی زاویه دار در محیط فازی

چکیده:
در این مقاله به بررسی روشی برای حل مسائل چند هدفه مقیاس بزرگ غیر خطی با ساختار بلوکی زاویهدار با وجود عدم قطعیت در توابع هدف و محدودیتها میپردازیم که در آن ضرایب توابع هدف و محدودیت ها به صورت فازی مطرح میگردند. در این روش ابتدا با به کارگیری منطق تجزیه دانتزیگ- وولف، مساله اصلی را به چندین زیر مساله با متغیرهای و TOPSIS مستقل از سایر زیر مساله ها، تجزیه میکنیم. در روش ارائه شده از یک روش سازشی بر اساس روش های به طور همزمان برای هر یک از مسائل تجزیه شده استفاده گردیده است. به عبارت دیگر در مدل ارائه شده از یک VIKOR در تعریف توابعی که فاصله از مقادیر ایدهآل مثبت را حداقل و فاصله از ایده آل منفی را TOPSIS طرف از مزیت روش حداکثر مینماید بهره گرفته شده است. و از طرف دیگر با ارائه توابعی میانگین تاسف و حداکثر مقدار تاسف لحاظ گردیده و سپس در تابع هدف نهایی این مقادیر تاسف به حداقل مقدار خود رسیده است. با استفاده از این تکنیک مسائلی که غیر محدب باشند نیز قابل بررسی و حل میباشد. در پایان به منظور هر چه بیشتر روشنتر شدن مدل ارائه شده یک مثال آورده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1616965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!