نقش متابولیتها در تشخیص توده های مغزی با استفاده از طیف سنجی تشدید مغناطیس هسته ای و مقایسه غلظت آنها در بیماران تومورال با افراد سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تومورهای مغزی یکی از علت های چشمگیر بیماری و مرگ و میر باقی مانده اند و اغلب نسبت به درمان مقاوم هستند. درجه بندی تومور مغزی مفهوم مهمی در مدیریت بالینی دارد. در حال حاضر طیف سنجی اسپکتروسکوپی رزونانس مغناطیس بعد مهمی در ارزیابی متابولیتها و درجه بندی تومورهای مغزی است. هدف از این مطالعه ارزیابی متابولیت توده های مغزی و درجه بندی توده ها بر مبنای نسبت متابولیتی به کمک MRIمجهز به تکنیک طیف سنجی رزونانس مغناطیسی پرتون می باشد.
روش بررسی
مطالعات با استفاده از MRS تک وکسل با قدرت میدان 3 تسلا، و توالی پالس به روش طیف سنجی حجم منفردنقطه ی PRESS(Point Resolved Echo singelvocxel spectroscopy) صورت گرفت و زمان اکوی نسبتا طولانی 36 تا 136 میلی ثانیه و زمان تکرار 1000 تا 6000 میلی ثانیه به کار برده شد و متابولیت های متمایز شامل کولین(cholin)، کراتین(creatin)، N-استیل آسپارتات (N-acetyl aspartat) شناسایی شدند.
یافته ها
37 نفر دارای داده هایی بودند که در کنترل کیفیت پذیرفته شدند. بیماران در محدوده سنی 7 تا 81 سال با میانگین سنی 2/78±41/46 سال بودند. داده های MRS با استفاده از نرم افزار SYNGO از نظر طیف های میانگین و غلظت های متابولیتی پردازش شد و با استفاده از نرم افزارهای minitabوSPSS نسخه 19 مقایسه گردیدند.
تفاوت های معنی داری در غلظت های متابولیت های کلیدی و نسبت متابولیتی cho/NAA وcho/cr با استفاده از آزمون T و سطح معنی داری(0/05≥α) دیده شد.
نتیجه گیری
MRS می تواند تفاوت متابولیت ها را در بین تومورهای مغزی در کودکان و بالغان تعیین کند و باید بخشی از ارزیابی بالینی توده ها را تشکیل دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
248 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!