بررسی اثر روش های مختلف استخراج عصاره بر ترکیبات موثره و عملکرد آنتی اکسیدانی عصاره گیاه دارویی Cynara scolymus L. در استان گلستان

چکیده:
کنگرفرنگی (آرتیشو) با نام علمی Cynara scolymus L. متعلق به تیره کاسنی است که به ‏دلیل امکان سنتز ترکیبات پلی‏فنلی و فلاونوئیدهای آنتی ‏اکسیدان، دارای خاصیت ضدالتهاب بوده و در صنایع غذایی و دارویی جایگاه ویژه دارد. در این تحقیق میوه های گیاه کنگر فرنگی در تابستان 1392 از مزرعه تحقیقات گیاهان دارویی کشت و صنعت گیاهان دارویی نیاک برداشت و عصاره اتانولی (70 درصد) آنها با استفاده از روش های مختلف خیساندن و اولتراسوند استخراج گردید. اندازه گیری میزان فلاونوئید وفنل کل با استفاده از روش های اسپکتروفتومتری، عملکرد آنتی اکسیدانی عصاره ها نیز با استفاده از روش هایRP، TAC، DPPH و در نهایت میزان کوئرستین و گالیک اسید توسط دستگاه HPLC جداسازی و شناسایی گردید. نتایج نشان داد بیشترین مقدار فنل کل (mg GAE 03/172) و گالیک اسید (ppm47/1) متعلق به عصاره اولتراسوند ولی بیشترین میزان فلاونویید کل (mg QE 22/93) و کوئرستین (ppm3/3) در عصاره مستخرج به روش خیساندن گزارش شد . بیشترین میزان عملکرد آنتی اکسیدانی متعلق به عصاره اولتراسوند در روش RP با میزان μg/ml IC50=0.39 در مهار رادیکال آزاد گزارش شد. بررسی نتایج نشان می دهد که روش های استخراج عصاره و آنالیز نقش مهمی را در کمیت و کیفیت مواد موثره و عملکرد آنتی اکسیدانی گیاهان در مهار رادیکال های آزاد وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1630030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!